Je termijnbedrag uitgelegd

Elke maand betaal je ons een termijnbedrag. Dit bedrag is een inschatting van je energiekosten. Na twaalf maanden ontvang je een jaarafrekening. We kijken dan wat je echte energiekosten waren. De termijnbedragen die je hebt betaalt, trekken we daar van af. Het verschil krijg je terug of betaal je bij.

Zo bereken we je termijnbedrag

We maken een inschatting van je energiekosten in het komende jaar. Die kosten delen we door twaalf. De uitkomst is je termijnbedrag per maand.
Bij het inschatten van energiekosten houden we rekening met:

  • De (verwachte) energieprijzen
  • De hoeveelheid energie die je dat jaar waarschijnlijk nodig hebt.

Goed om te weten: de energieprijs bestaat uit drie delen:

  • leveringskosten; die betaal je aan ons
  • netbeheerkosten; die dragen wij af aan je netbeheerder
  • overheidsheffingen; die dragen we af aan de overheid

Zelf je termijnbedrag aanpassen als er iets verandert

Je kan bij ons altijd zelf je termijnbedrag aanpassen. Bijvoorbeeld als je energieverbruik verandert. Kies zelf een termijnbedrag of bekijk ons advies.

Als je verbruik verandert

Heb je sinds kort zonnepanelen, dan kan je termijnbedrag waarschijnlijk omlaag. Maar werk je bijvoorbeeld vaker thuis, dan kan verhogen juist slim zijn.
Bekijk ons advies en ontdek of je termijnbedrag nog past bij je verbruik.

Als je tarieven stijgen of dalen

Als je tarieven stijgen of dalen heeft dat gevolg voor je energiekosten. Je ontvangt bij een tariefwijziging daarom altijd persoonlijk bericht van ons. Bekijk ons advies en ontdek of je termijnbedrag nog past bij je tarieven.

Je termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall

Termijnbedrag vastzetten

In Mijn Vattenfall kan je zelf je termijnbedrag vastzetten. Dit is niet definitief: na het vastzetten heb je de mogelijkheid om het bedrag nog te wijzigen.

Na je jaarafrekening schatten we je termijnbedrag opnieuw in:

  • Is dit lager dan je termijnbedrag was? Dan blijft het hetzelfde.
  • Is dit gelijk of maximaal € 10,- hoger dan wat je termijnbedrag was? Dan blijft het gelijk.
  • Is dit hoger dan € 10,- dan wat je termijnbedrag was? Dan verhogen we je termijnbedrag. Het staat dan niet meer vast.

Termijnbedrag vastzetten

We adviseren je graag over je termijnbedrag

In Mijn Vattenfall of in onze Energie-app vind je een persoonlijk advies over je termijnbedrag. We kijken hierbij naar je tarieven, je verbruik en hoe lang het duurt tot je de jaarafrekening krijgt. Als je ons advies overneemt voorkom je dat onverwacht bijbetaalt bij je jaarafrekening.

Download de Energie-app

Deze vragen stellen andere klanten over het termijnbedrag

Vattenfall termijnbedrag aanpassen

In Mijn Vattenfall en in onze Energie-app pas je eenvoudig zelf je termijnbedrag aan.[t8]  Wanneer je je termijnbedrag moet aanpassen, en hoe we je adviseren over een bij-jou-passend termijnbedrag lees je op deze pagina.

Vattenfall termijnbedrag aanpassen

Ik ben klant geworden, wanneer wordt het eerste termijnbedrag afgeschreven?

Bij een overstap naar Vattenfall bepalen we samen met jou het moment waarop wij energie aan je gaan leveren en wanneer we je contract beëindigen bij je huidige leverancier. Zo proberen we een eventuele overstapboete te voorkomen.

De ingangsdatum, je termijnbedrag, de datum waarop wij het afschrijven, plus alle aanvullende informatie van je nieuwe contract krijg je schriftelijk bevestigd, per e-mail of brief. 

 

Ik krijg geld terug, maar waarom is mijn termijnbedrag dan toch verhoogd?

Inderdaad: dat klinkt niet logisch. Toch kan het gebeuren. We leggen hier uit wat de mogelijke oorzaken zijn.

 

Kan ik in minder termijnen betalen?

De meeste mensen betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem je dan wel even contact met ons op? Dan regelen we het meteen voor je.

Waarom heb ik geen maandelijkse afschrijving of termijnfactuur ontvangen?

Ben je misschien overgestapt op automatische incasso? In Mijn Vattenfall/Gegevens zie je of je met automatische incasso betaalt

Hier lees je meer over een mislukte automatische incasso. Zo zorg je dat je geen betaling mist.

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je ook of je rekening wel of niet is betaald. En ook betalen kan hier meteen.

Past mijn termijnbedrag nog bij mijn energieverbruik?

Misschien heb je de afgelopen periode meer thuis gewerkt. Hierdoor kan je verbruik zijn toegenomen.

Via ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall zie je of het termijnbedrag nog past bij je energieverbruik en kun je het meteen aanpassen.

Ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan weten we nog niet precies hoeveel energie je verbruikt. Je kunt daarom het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden hebben we voldoende gegevens en kunnen we je wel een goed advies geven.

Als je wilt, geven we je een seintje

Heb je een slimme meter, dan kunnen we grote stijgingen en dalingen in je verbruik bijtijds aan je doorgeven. Met die informatie pas je je termijnbedrag aan en voorkom je een onverwachte bijbetaling op je jaarafrekening. Het enige wat we van je nodig hebben is je toestemming om de slimme meter te mogen uitlezen. 

Toestemming uitlezen meter

Kies zelf de betaaldag die bij je past

Bij ons bepaal je zelf op welke dag wij het bedrag voor je energierekening afschrijven. Bijvoorbeeld direct na bijschrijving van je loon. Verandert er iets in je inkomsten? Dan verschuif je de betaaldag eenvoudig mee.

Betaaldag aanpassen

Andere vragen over het Vattenfall termijnbedrag

Ik heb een slimme meter, maar moet toch mijn meterstanden invullen in het termijnbedragadvies?

Als je ons toestemming geeft voor het uitlezen van je meterstanden voor het termijnbedragadvies, mogen wij je standen gebruiken. Zelf meterstanden invullen is dan niet meer nodig. 

Via 'toestemming geven' in Mijn Vattenfall zet je met één klik de toestemming aan. 

Ik krijg een thuislaadpunt voor een elektrische auto. Is het zinvol om mijn termijnbedrag aan te passen?

Ja. Wij adviseren om je termijnbedrag te verdubbelen. Zo voorkom je een onverwacht hoge jaarrekening.

Ik heb zonnepanelen, waarom werkt het termijnbedragadvies niet?

Op dit moment is het termijnbedragadvies nog niet zo gebouwd dat we teruglevering goed kunnen berekenen in het advies. We werken aan deze oplossing. 

Tot die tijd adviseren we je om zelf je termijnbedrag te verlagen. Dit regel je eenvoudig zelf via termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall of de Energie-app 

Waarom krijg ik een ander termijnbedrag dan is afgesproken?

Het termijnbedrag dat we nu hebben vastgesteld is gebaseerd op je verbruik. Hierdoor kan het afwijken van het termijnbedrag dat we eerder hebben aangegeven.

Wil je toch een ander bedrag, pas je termijnbedrag  dan aan in Mijn Vattenfall. Houd wel in de gaten of het bedrag blijft passen bij je energieverbruik. Dit voorkomt verrassingen op je jaarafrekening. Gebruik regelmatig ons termijnbedragadvies. Dan weetje zeker dat je goed zit. 

Ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan weten we nog niet precies hoeveel energie je verbruikt. Je kunt daarom het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden hebben we voldoende gegevens en kunnen we je wel een goed advies geven.

Ik ben overstapt maar krijg nu van 2 leveranciers een factuur. Hoe krijg ik mijn geld terug

Het kan gebeuren dat je een maand een dubbele factuur ontvangt. 

We adviseren je om beide facturen te betalen. Dus storneer het bedrag niet. Zo voorkom je eventuele incassokosten of aanmaningen. 

Wacht vervolgens op de eindafrekening van je vorige leverancier. Op de eindafrekening is de teveel betaalde factuur alsnog verrekend. Is dit niet het geval, dan verrekent je nieuwe leverancier het teveel betaalde bedrag via de jaarafrekening. Je betaalt dus nooit dubbel.


Hoe is het termijnbedrag opgebouwd

In deze video leggen we uit hoe je termijnbedrag tot stand komt en uit welke onderdelen je termijnbedrag bestaat. 

Of bekijk de uitleg op de pagina: Opbouw termijnbedrag

 

Wat is een Vattenfall termijnbedrag

Als je klant wordt, verhuist, en na elke jaarafrekening berekenen wij je Vattenfall termijnbedrag. We berekenen hoeveel energie je komend jaar waarschijnlijk nodig gaat hebben en wat dit gaat kosten. Dit totaalbedrag verdelen we over 12 termijnen en zo ontstaat je termijnbedrag.

Je termijnbedrag is dus een voorschot. Aan het eind van het jaar verrekenen we de termijnbedragen met je werkelijke verbruik en krijg je de Vattenfall jaarafrekening. 

We waarderen onze klanten

Dat we zoveel voor elkaar kunnen krijgen, danken we voor een groot deel aan onze klanten. Daar zetten we dus graag iets tegenover:

Blijven Loont

Het is eigenlijk heel simpel: als je klant bij ons blijft, verdien je iets extra’s. Daarom krijg je bij ons korting op de variabele leveringskosten van stroom. Tot wel 25%, zolang je blijft. Dat noemen we Blijven Loont.

Exclusief

Als je je aanmeldt bij Exclusief spaar je automatisch punten voor kortingen, duurzame cadeautjes, uitjes en hippe energiebespaarders. Elke maand maak je dan ook kans op een mooie prijs.

Korting bij onze partners

We werken samen met duurzame bedrijven: onze partners. En dat levert natuurlijk aantrekkelijke kortingen op. Die geven we aan je door. Zo komt een fossielvrij leven nog sneller dichtbij.

Kies een bespaarcadeau

Sommige bespaarkansen zijn te mooi om te laten schieten. In onze webshop Exclusief krijg je de Smart WiFi Plug met energiemonitor cadeau als je je gratis punten bij ons inlevert. Met dit apparaatje ontdek je snel de ‘stroomvreters’ in huis. Mooi toch?
 
Nog geen gratis punten gespaard? Meld je meteen even aan.

Smart WiFi Plug

Meer over het betalen van je termijnbedrag