Energie afgesloten, wat nu?
Het is logisch dat je schrikt als je een brief krijgt over het afsluiten van je energie. We leggen uit wat je kunt doen.
Wat je kunt doen bij afsluiting
Wat te doen als afsluiting dreigt
Dreigt je energie afgesloten te worden? Kom dan direct in actie. Neem contact op met ons en vraag wat je kunt doen om afsluiting te voorkomen.
Zo voorkom je afsluiting
Het kan spannend zijn om post te krijgen, vooral als het over geld gaat. Toch is het belangrijk om je post te openen en op tijd te reageren. Zo voorkom je extra kosten en afsluiting.
Hulp van Geldfit
Geldfit.nl kun je een korte en anonieme test doen. Je krijgt daarna gratis tips of wordt doorverwezen naar hulp in jouw buurt.
Heb je moeite met betalen of geldzorgen? Geldfit helpt je op weg. OpWie mag je energie afsluiten?
Elke aansluiting moet een contract hebben bij een energieleverancier. Heb je geen contract? Dan gebruik je energie zonder ervoor te betalen.
Als je geen contract meer hebt, moet de netbeheerder de aansluiting afsluiten. Dat is wettelijk verplicht. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je een betalingsachterstand hebt.
Bij Stadswarmte is Vattenfall zowel je energieleverancier als je netbeheerder.
Waarom ontvang je een brief van je netbeheerder over afsluiting energie?
Je krijgt deze brief omdat je geen energiecontract hebt, een grote betalingsachterstand hebt, of omdat we je contract hebben stopgezet omdat je niet op tijd hebt betaald.
Heb je nog wel een contract met ons en is jouw gezondheid in gevaar als je geen energie meer hebt? Dan kun je een Gezondheidsverklaring invullen.
-
Download het formulier Gezondheidsverklaring en print het uit.
-
Vul het formulier helemaal in.
-
Stuur het samen met je contactgegevens naar ons terug.
Let op: stuur geen extra medische informatie of andere persoonlijke gegevens mee. Als het formulier niet compleet is, kunnen wij je verzoek niet behandelen.
We hebben ook een gezondheidsverklaring nodig van een niet-behandelend onafhankelijke arts.
Heb je hulp nodig bij het vinden van zo’n arts? Neem dan contact op met je huisarts. Die kan je verder helpen.
Zo voorkom je afsluiting
Heb je geen energiecontract meer? Sluit dan zo snel mogelijk een nieuw contract af. Je energieleverancier geeft dit door aan de netbeheerder. Dan is alles weer in orde en voorkom je afsluiting.
Heb je een betalingsachterstand? Regel dan je betalingsachterstand via Mijn Vattenfall. Lukt dat niet, neem dan contact met ons op voor een betalingsregeling. Als je niet betaalt, kunnen wij je contract stoppen. Voor we dat doen, melden we dit bij de netbeheerder. De netbeheerder stuurt je daarna een brief over de afsluiting van je energie.
Open altijd je post, ook als je het spannend vindt. Zo weet je wat er aan de hand is. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Hulp bij geldzorgen
Als je je energierekening niet meer kunt betalen en het niet lukt om een betaalafspraak met ons te maken, vraag dan zo snel mogelijk hulp aan een financiële hulpverlener.
Je kunt hulp krijgen via de afdeling Sociale Zaken van je gemeente of via Geldfit. Vraag je hulpverlener om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Samen met jouw hulpverlener zoeken we naar een oplossing.
Je bent afgesloten wat nu?
Ben je afgesloten van elektriciteit en/of gas?
Neem dan contact op met je netbeheerder. Zij kunnen je vertellen wat de mogelijkheden zijn.
Ben je afgesloten van stadswarmte?
De aansluiting op stadswarmte kan om verschillende redenen zijn afgesloten. Neem contact met ons op om te bespreken wat er nodig is voor heraansluiting.
Gezondheidsverklaring
Is je stadswarmte afgesloten of dreig je afgesloten te worden door een betalingsachterstand? En is er een medische situatie waardoor je gezondheid in gevaar komt? Dan hebben wij een gezondheidsverklaring nodig van een niet-behandelend, onafhankelijke arts.
Hulp nodig bij het vinden van zo’n arts? Neem contact op met je huisarts. Die kan je verder helpen.
Wat moet je doen?
-
Download het formulier Gezondheidsverklaring en print het uit.
-
Vul het formulier helemaal in.
-
Stuur het samen met je contactgegevens naar ons op.
Let op: stuur geen extra medische informatie of andere persoonlijke gegevens mee. Als het formulier niet compleet is, kunnen wij je verzoek niet behandelen.
Meer weten over je gegevens?
Lees dan ons privacy statement.
Overstappen na afsluiting energie? Vraag hulp via een financieel hulpverlener
Overstappen vlak voor of na afsluiting is niet eenvoudig. Heb je een financieel hulpverlener en is deze bij ons aangesloten, dan kan je financieel hulpverlener een spoedaansluiting zonder waarborg voor je aanvragen.