1. Home
  2. Service
  3. Energietarieven per 1-januari-2022
  4. Onze reactie op de stijgende tarieven

Vattenfalls reactie op stijgende energieprijzen.

De energieprijzen blijven stijgenWat is er aan de hand op de energiemarkt en wat betekent dit voor jou als klant bij VattenfallWe leggen het uit. 

Rick Marsman is marktanalist bij Vattenfall en weet wat er aan de hand is op de energiemarkt: “Er is weinig gas op voorraad in Europa en de prijs van aardgas is bepalend voor de energieprijzen. Omdat er weinig gas is, gaat de prijs omhoog. De gasvoorraad is voor iets meer dan de helft gevuld.” 

Op de vraag hoe het kan dat er weinig gas op voorraad is, antwoordt Rick: “Afgelopen winter was het koud en in koude winters gebruiken mensen meer gas om hun huizen te verwarmen. Ook het voorjaar was koud, hierdoor gebruikten we allemaal nog meer gas. Daarnaast werd er in Europa weinig gas uit de grond gehaald, want veel gasvelden waren tegelijkertijd in onderhoud. Bovendien kwam er weinig gas vanuit Rusland, omdat Gazprom (het staatsgasbedrijf van Rusland) zei dat er onderhoudsproblemen waren. Inmiddels ligt er een nieuwe gasleiding vanuit Rusland, de Nord Stream 2, en deze is klaar. Maar mogelijk duurt het nog maanden voordat Rusland daardoor gas naar Europa mag pompen. In de zomer bleef de vraag naar gas hoog door onverwacht snel economisch herstel in Europa. En in Azië betaalt men meer voor gas, dus varen schepen met extra vloeibaar gas daarheen.” 

Energieprijzen en tarieven

Bij Vattenfall zien we dat de energieprijzen blijven stijgen en dit kunnen we helaas niet veranderen. Als klant zul je waarschijnlijk iets van de stijgende prijzen merken. Bijvoorbeeld als je een variabel contract hebt, waarbij de prijzen elk half jaar opnieuw worden vastgesteld. Ook als je een contract hebt voor een bepaalde tijd en binnenkort een nieuw contract gaat afsluiten, zul je het merken.  

Op dit moment is ons variabele tarief een stuk lager dan de vaste tarieven die worden aangeboden. We hebben namelijk scherp voor je ingekocht toen de energieprijzen nog gunstig waren. Je zit dus nog steeds goed. Klanten die gebruik maken van Blijven Loont zullen het voordeligst uit zijn, dankzij de korting die zij ontvangen. Heb je nog geen Blijven Loont, activeer je korting dan in Mijn Vattenfall.

Vaste kosten energierekening

Hoe hoog de uiteindelijke energierekening wordt, verschilt voor iedereen. Het hangt bijvoorbeeld af van je aansluiting, je eigen verbruik en van hoe koud de winter wordt. Want op koude dagen gebruik je meestal meer energie. 

Het is goed om te weten is dat een groot deel van de energierekening bestaat uit vaste kosten, dit zijn netbeheerkosten en overheidsheffingen. Deze vaste kosten kunnen wij niet tijdelijk stopzetten of verlagen. Dit kan geen enkele energieleverancier want deze kosten worden afgedragen aan de netbeheerder en aan de overheid.

Zo houd je jouw energierekening zo laag mogelijk

Wat er de komende tijd gaat gebeuren in de energiemarktweten we niet. We begrijpen dat een hoge energierekening voor veel mensen een probleem kan worden. Daarom proberen we jou als klant zoveel mogelijk te helpen. Dit begint met informereninzicht geven in jouw eigen verbruik en tips delen over hoe besparing mogelijk is. Kijk voor meer informatie op onze energiebespaarpagina.

Niemand in de kou

Mocht je er financieel niet meer uitkomen, dan staan we ook voor je klaar. Neem direct contact met ons op als je hulp nodig hebt, zodat we samen snel tot oplossingen kunnen komen. Er zijn verschillende mogelijkheden zoals een betalingsregeling, uitstel van betaling of schuldhulp. We laten in ieder geval niemand in de kou staan.  

Heb je naar aanleiding van dit bericht nog vragen? Stel ze gerust aan onze klantenservice. 

  

Bespaarhulp en antwoord op je vragen

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of wil je bijvoorbeeld een termijnbedragadvies of thuis energie besparen? Bekijk ook onze klantenservicepagina. Ben je ondernemer dan helpen we je graag verder op onze pagina speciaal voor mkb'ers.