Moeder met 3 kinderen die spelen met groze zeepbellen | Vattenfall energie overstappen, contract verlengen of opzeggen

Overstappen of opzeggen contract? Check of dat écht voordelig is

Wij helpen je met alle plezier de beste keuze voor je te maken. Bel 088 363 79 90. Dan maken we voor jou een objectieve vergelijking op basis van je verbruik. Heeft het te maken met onze service? Dan horen we graag waar het aan ligt, zodat we er iets aan kunnen doen.

Bel ons voordat je overstapt

Je kan ons bereiken op 088 363 79 90. We zitten voor je klaar op werkdagen van 8.00 - 15.00 uur.

Opzeggen in de winter? Dit kan leiden tot een bijbetaling op de eindafrekening

Als je de jaarafrekening in de lente of in de zomer ontvangt en je stapt over in de winter kan het zijn dat je moet bijbetalen op de eindafrekening. We lichten het graag toe in onderstaand voorbeeld, zodat je hier rekening mee kunt houden bij een eventuele overstap. 

Voorbeeld:

  • Je stapt over in januari
  • Het verbruiksjaar is half om, je ontvangt de jaarafrekening in juli
  • De eindafrekening maken we in januari. We berekenen dan je werkelijke verbruik vanaf augustus t/m december
  • Je betaalt het hele jaar hetzelfde termijnbedrag. Maar je gas- of warmteverbruik is in de winter hoger dan in de zomer
  • Op de eindafrekening berekenen we nu alleen de duurdere maanden.
  • Hierdoor kan het zijn dat je moet bijbetalen op de eindafrekening

Zo vergelijk je energietarieven

Goed dat je energieprijzen vergelijkt. Maar er liggen vaak verborgen kosten op de loer. Daarom geven we je deze tips. Zodat je geen appels met peren vergelijkt.

Tips: Energietarieven vergelijken

Zo vergelijk je een aanbod

We willen graag dat je bij ons blijft. Daarom geven we je juist korting als je blijft. Met Blijven Loont. Daarin zijn wij anders. Heb je een aanbod gekregen van een andere leverancier? Check dan met onze concurrentiecheck of het aanbod écht beter is.

Overlijden doorgeven?

Gecondoleerd met dit verlies. Wil je contact met ons opnemen? Dan bespreken we je wensen en zorgen ervoor dat dit goed en snel voor je wordt geregeld.

Concurrentiecheck: hoe mooi is dat aanbod?

  1. Waar krijg je precies korting over bij de andere energieleverancier?
    Soms alleen korting op de leveringskosten. Dat is ongeveer de helft van je energienota. De andere helft bestaat uit o.a. overheidsheffingen. Kijk ook hoe lang je korting krijgt.
  2. Hoe voordelig is de korting bij je verbruik?
    Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van je huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jouw voordeel in euro’s per jaar is.
  3. Zijn er geen verborgen kosten?
    Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen, btw en regiotoeslag van gas? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen. 
  4. Wat zijn de voorwaarden van de welkomstkorting of het welkomstcadeau?
    Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Het is altijd verstandig om te checken onder welke voorwaarden je korting of het cadeau ontvangt. Hoe lang het contract loopt, en wat je betaalt per maand bijvoorbeeld.
  5. Voor welke periode is de speciale prijs die je krijgt geldig? 
    Informeer of het om vaste of variabele leveringskosten gaat. Variabele leveringskosten kunnen meerdere keren per jaar worden aangepast. Het kan zijn dat een speciale prijs voor enkele maanden geldt. Daarna betaal je dan een hogere prijs.
  6. Hoe stelt de andere leverancier het termijnbedrag vast? 
    Het is goed om na te vragen hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald. Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen.
  7. Hoe lang loopt het contract?
    Vaak moet je een meerjarig contract ondertekenen om korting te krijgen. Je bent dan voor lange tijd aan deze leverancier gebonden.
  8. Zijn er 'kleine lettertjes'?
    Kijk bijvoorbeeld naar de hoogte van de servicekosten, zoals voor het gebruik van acceptgiro. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?

 

Bekijk je contract

Twijfel je over je contract? In Mijn Vattenfall onder Mijn contract vind je jouw contract. Hier zie je ook de Vattenfall opzegtermijn. Loopt je contract binnenkort af, dan zie je ook meteen ons nieuwe aanbod voor jou.

Als je overweegt over te stappen naar een andere leverancier, houd dan rekening met een eventuele einddatum van je contract. Zo voorkom je een eventuele overstapboete.

Alles over je contract

Contract opzeggen, of onze levering stopzetten om een andere reden?

Het opzeggen van je contract kan verschillende redenen hebben:

  • Je gaat samenwonen
  • Vertrek naar een verzorgingstehuis
  • Verhuur van je woning
  • Verkoop van je woning
  • Bij een overlijden

Heb je een contract voor onbepaalde tijd, dan kan je het adres afmelden in Mijn Vattenfall.

Heb je een contract voor een bepaalde tijd afgesloten, neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Weet je niet welk contract je hebt? Dit lees je in Mijn Vattenfall.

De 6 services van Vattenfall

  • Elk jaar voordeel als vaste klant
    op weg naar fossielvrij leven
  • Met het seintje een heldere jaarafrekening
    zonder verrassingen
  • Steeds meer schone energie
    uit zon, wind en water
  • Altijd inzicht
    in je persoonlijk verbruik
  • Stap voor stap fossielvrij leven
    en energie besparen
  • Zelf aan het stuur van je betalingen
    wat en wanneer je betaalt kies je zelf

Lees meer over de 6 services

De 6 services van Vattenfall

6

Opzeggen niet nodig als je overstapt

Als je overstapt is opzeggen bij ons niet nodig. Je kan je aanmelden bij een andere leverancier, deze regelt je opzegging bij ons.

Wij verzorgen je eindafrekening

Binnen acht weken na de overstapdatum ontvang je van ons de eindafrekening. We baseren ons op de meterstanden die je aan je nieuwe leverancier hebt doorgegeven. Het kan zijn dat je vanwege de verwerkingstijd nog 1 of 2 keer een termijnbedrag aan ons betaalt. Deze termijnbedragen verrekenen we op de eindafrekening.    

Bekijk je contract in Mijn Vattenfall

Wat is de opzegtermijn?

Heb je een contract voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld één, twee of drie jaar? En wil je na deze periode opzeggen? Dan kan dat tot uiterlijk 30 dagen voor afloop van het contract. Dat is onze opzegtermijn. Zeg je je contract niet op, of doe je dit te laat? Dan verlengen wij jouw contract en wordt het een energiecontract voor onbepaalde tijd met een variabele prijs. Opzeggen kan per mail, schriftelijk of telefonisch.

Meer over onze overstapboete

Interessant artikel?