Vattenfall energiecontract opzeggen

Bij je energieleverancier opzeggen is niet altijd nodig. Daarom leggen we per situatie uit, wanneer je energiecontract opzeggen wel of niet nodig is. Natuurlijk geven we je ook advies. Over je contract, hoe je prijzen vergelijkt en hoe je opzegt. 

Energiecontract Vattenfall opzeggen

Er zijn verschillende redenen waarom je je Vattenfall energiecontract wilt opzeggen. Omdat opzeggen niet altijd nodig is, leggen we de verschillende situaties uit. Ook geven we aan waar je rekening mee moet houden als je opzegt. Zo voorkom je onnodige verrassingen.

Je wilt een ander contract?

Overweeg je of een ander contract misschien beter bij je past? Misschien wil je overstappen op een groen contract of wil je een andere looptijd? Altijd goed om te checken. Opzeggen is in dit geval niet nodig. Je kiest eenvoudig een ander contract: 

Kies een contract dat bij je past

In Mijn Vattenfall vind je niet alleen informatie over je huidige contract, je krijgt er ook advies. Je stelt zelf je wensen in en krijgt dan een passend aanbod. Heb je een vast contract en loopt dit binnenkort af? Dan staat er een nieuw aanbod voor je klaar.

Naar Mijn Vattenfall

Je contract opzeggen in verband met een verhuizing

Per situatie leggen we uit waar je op moet letten bij het opzeggen van je energiecontract en hoe je online je contract stop zet.

Bij Vattenfall opzeggen

Wil je onze energie opzeggen, neem dan telefonisch contact met ons op via: 088-363 79 90. We checken de einddatum van je contract en geven aan hoe we je contract beëindigen. 

Houd rekening met een opzegtermijn 

Heb je een contract voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld één, twee of drie jaar en wil je na deze periode opzeggen? Dan kan dat tot uiterlijk 30 dagen voor afloop van het contract. Dat is onze opzegtermijn.

Zeg je je contract niet op, of doe je dit te laat? Dan verlengen wij jouw contract en wordt het een energiecontract voor onbepaalde tijd met een variabele prijs.

 

Opzeggen energiecontract bij een overstap

Als je overstapt naar een andere leverancier is bij Vattenfall opzeggen niet nodig. Meld je je aan, dan regelt de nieuwe leverancier de opzegging bij ons.

Overweeg je over te stappen naar een andere leverancier, houd dan rekening met een einddatum van je contract. Zo voorkom je een eventuele overstapboete.

Zo vergelijk je energietarieven

Goed dat je energieprijzen gaat vergelijken. Met deze tips vergelijk je geen appels met peren. 

Energietarieven vergelijken

Zo vergelijk je een aanbod

Soms alleen korting op de leveringskosten. Dat is ongeveer de helft van je energienota. De andere helft bestaat uit o.a. overheidsheffingen. Kijk ook hoe lang je korting krijgt.

Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van je huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jouw voordeel in euro’s per jaar is.

Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw?? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen.

Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Het is altijd verstandig om te checken onder welke voorwaarden je korting of het cadeau ontvangt. Hoe lang het contract loopt, en wat je betaalt per maand bijvoorbeeld.

Informeer of het om vaste of variabele leveringskosten gaat. Variabele leveringskosten kunnen meerdere keren per jaar worden aangepast. Het kan zijn dat een speciale prijs voor enkele maanden geldt. Daarna betaal je dan een hogere prijs.

Het is goed om na te vragen hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald. Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen.

Vaak moet je een meerjarig contract ondertekenen om korting te krijgen. Je bent dan voor lange tijd aan deze leverancier gebonden.

Kijk bijvoorbeeld naar de hoogte van de servicekosten, zoals voor het gebruik van acceptgiro. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?

Na je overstap krijg je onze eindafrekening

Binnen acht weken na de overstapdatum ontvang je van ons de eindafrekening. We houden de meterstanden aan die je aan je nieuwe leverancier hebt doorgegeven. Het kan zijn dat je nog 1 of 2 keer een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit heeft te maken met de verwerkingstermijn. Naeze termijnbedragen verrekenen we op de eindafrekening.    

 

Blijven Loont en Exclusief, onze beloning voor vaste klanten

We willen graag dat je bij ons blijft. Daarom geven we korting en voordeel aan vaste klanten. Met Blijven Loont en Exclusief

 

Overstap energieleverancier annuleren

Heb je een aanbod gehad maar wil je de overstap annuleren? Dan heb je 14 dagen de tijd. Lees hoe je je overstap annuleert. 

Overstap annuleren

Meer relevante onderwerpen