1. Home
  2. Nieuws
  3. Interview Cindy Kroon

"Op de korte termijn zagen we maar één oplossing. Er moest verlichting komen in de maandelijkse energiekosten."

Is het prijsplafond de ideale oplossing? En maakt Vattenfall extra veel winst nu de prijzen hoog zijn? Directeur Klanten Cindy Kroon geeft antwoord.

Stijgende prijzen, een prijsplafond en veel aandacht in de media. Klanten weten jullie vast te vinden...

Dan kan je wel zeggen. Mensen maken zich natuurlijk zorgen, hebben vragen en zijn soms echt radeloos. “Kom ik de maand nog wel door?” Het aantal telefoontjes en whatsappberichten dat we krijgen is dan ook verdubbeld. Elke week checken zo’n 150.000 mensen of ze nog goed zitten met hun termijnbedrag. We doen er alles aan om die drukte het hoofd te bieden. Zo leiden we nu bijvoorbeeld 200 extra mensen op voor onze klantenservice. Klanten die er telefonisch niet doorkomen bellen we zelf op een later moment terug. Ook collega’s die normaal gesproken ander werk doen bellen op dit moment mee.

Het kan dus soms wat langer duren dan je van ons gewend bent, maar we zorgen dat je altijd een antwoord krijgt op je vraag.

Om energie betaalbaar te houden komt er een prijsplafond. Wat vind je daarvan?

Voor de korte termijn zagen we maar één oplossing. Er moest verlichting komen in de maandelijkse energiekosten voor onze klanten. Daar hebben we vanaf de zomer bij de overheid al op aangedrongen. De oplossing waar we samen op uitkwamen is het prijsplafond. Dat geeft je de zekerheid dat je verbruikskosten niet verder stijgen dan het prijsplafond. Dit prijsplafond gaat 1 januari 2023 in. Dat is te laat is voor mensen die nu al niet rondkomen. Daarom ben ik blij dat er in november en december een extra vaste korting van 190 euro komt.  

Maar is een prijsplafond dan dé oplossing voor deze crisis?

Nee, natuurlijk is dit geen perfecte oplossing voor iedereen.

De echte oplossing is om met elkaar te zorgen dat de energieprijzen gaan dalen. Dat kan allereerst door met elkaar in Europa, in Nederland en bij ons thuis de vraag naar energie terug te brengen. De komende maanden is het belangrijker dan ooit om je verbruik in de gaten te houden en te besparen, te besparen en te besparen. Daarmee dalen je energiekosten en tegelijkertijd ook de vraag naar energie. Als we dat met z’n allen doen, heeft dat impact op de prijzen.

We sluiten niemand zomaar af. Als we samen in gesprek gaan, komen we in vrijwel alle gevallen tot een passende oplossing. 

Oké, wij kunnen energie besparen. Maar wat doet Vattenfall nog meer?

We gaan door met wat we al deden. Vol inzetten op verduurzaming. We investeren fors in wind- en zonneparken. Ook werken we aan alternatieven voor de verwarming van je huis, zoals de hoogtemperatuur-warmtepomp Zo worden we op de lange termijn minder afhankelijk van fossiele brandstoffen zoals Russisch gas én dragen we bij aan het beperken van de klimaatverandering.

Daar noem je wat: windmolens. Die zorgen er vast voor dat jullie nu veel meer winst maken nu de energieprijzen zo hoog zijn.

Een windpark is een flinke investering. Voordat we beginnen met bouwen willen we daarom zeker weten dat het park straks ook voldoende opbrengt. Dus zoeken we partijen die voor een langere tijd stroom af willen nemen.  Met deze partijen sluiten we langlopende contracten. Tegen de marktprijs die op dat moment geldt. Verreweg de meeste stroom van onze windparken hebben we dus al vooruit verkocht. Voor prijzen die een stuk lager liggen dan nu. We verdienen hier dus echt niets extra’s aan. Wel zorgt de opbrengst van onze zonne- en windparken dat er een groter aanbod is aan goedkope groene stroom. Dat drukt de prijs. En daar hebben we dus allemaal baat bij.  

Oké, maar als energiebedrijf maakt Vattenfall toch wel veel meer winst dan voorheen?

Dat is niet zo. De energie die we verkopen moeten we zelf ook inkopen. Voor dezelfde extreme prijzen, waarop ook wij geen invloed hebben. Berekenen we deze kosten niet door dan maken we verlies en kan de levering zelfs in gevaar komen.

We verdienen dus niet aan deze crisis. In de eerste helft van dit jaar lag onze winst zelfs lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

Ondanks alle maatregelen zijn er heel wat huishoudens en bedrijven die zich zorgen maken. Wat zeg je tegen hen?

De energierekening is natuurlijk flink gestegen en het is onzeker hoe de prijzen zich de komende periode gaan ontwikkelen. Veel mensen weten nu al niet meer hoe ze de rekening moeten betalen in een tijd waar álles duurder wordt. En laten we bedrijven niet vergeten. Die zien hun kosten stijgen zonder dat ze die kunnen doorberekenen aan hun klanten. Ook daar moet een oplossing voor komen. In de tussentijd zitten ondernemers in onzekerheid. Niet alleen over hun energierekening maar over het voortbestaan van hun zaak, hun levenswerk.

Deze berichten raken mij en m’n collega’s en het motiveert ons elke dag opnieuw om te blijven zoeken naar nieuwe oplossingen.

Gelukkig is er echt nog heel veel mogelijk als je er financieel niet uitkomt. Belangrijkste is dat je, als je het niet meer redt, contact met ons opneemt. We sluiten niemand zomaar af. Als we samen in gesprek gaan, komen we in vrijwel alle gevallen tot een passende oplossing. Je staat er niet alleen voor.

 

Bekijk ook