Een laadpas kiezen voor je elektrische auto

Om een elektrische auto op te laden heb je een laadpas nodig. Er bestaan veel verschillende laadpassen, van allerlei aanbieders. Maar welke laadpas kun je het beste kiezen? Daarover adviseren we je op deze pagina.

Onze eigen laadpas

Zelf hebben we ook een laadpas: de Vattenfall InCharge laadpas. Hiermee heb je toegang tot meer dan 235.000 laadpunten in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Denemarken, Zweden en Noorwegen. Ook handig: in onze online portal My InCharge zie je per laadsessie hoeveel stroom je hebt geladen. En met onze app vind je al onze laadpalen en die van andere aanbieders in één handig overzicht. Met één klik navigeer je ernaartoe.

Onze laadpas is gratis en je kunt hem online aanvragen als pas of sleutelhanger. Je betaalt alleen voor je laadsessies en een starttarief als je laadt bij palen die niet van Vattenfall InCharge zijn. 

Verschillende aanbieders

Er zijn talloze aanbieders van laadpassen. Van nutsbedrijven tot energiebedrijven. En van automerken tot de ANWB. Sommige aanbieders hebben hun eigen oplaadnetwerk, andere aanbieders maken afspraken met beheerders van laadpalen.

Het gevolg is dat je niet met alle laadpassen bij dezelfde laadpalen terecht kunt. En er gelden per laadpas andere tarieven en voorwaarden. Veel mensen met een elektrische auto hebben om die reden meerdere laadpassen van verschillende aanbieders.

Let bij het kiezen van een laadpas dus op de dekking van het oplaadnetwerk. Maar ook op de tarieven en voorwaarden.

Elektrisch rijden? Ga thuisladen!

Met een eigen laadpaal heb je altijd een opgeladen auto voor de deur. Wel zo makkelijk en vaak voordeliger. We helpen je graag bij het samenstellen van je ideale laadpaal. En bieden deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

Laadpaal met korting

Let hierop bij het kiezen van je laadpas(sen)

Tarieven

Het belangrijkste verschil tussen laadpassen zit hem in het tarief. Er zijn laadpassen met een abonnement waarbij je geen starttarief betaalt. Je betaalt alleen een tarief per geladen kWh. Er zijn ook laadpassen zonder abonnement. Hiermee betaal je een starttarief bovenop het tarief voor de stroom die je laadt.

Maar welke van de twee varianten is dan het slimst om te nemen? Dat hangt er dus vanaf hoe vaak je laadt aan een openbare lader of een snellader. Hoe vaker je laadt, hoe voordeliger een laadpas met abonnement en dus zonder starttarief is.

Verder verschillen de prijzen voor laadpassen flink. Er gelden ook andere tarieven per type laadpaal en zelfs per laadpaal. We adviseren je om goed uit te zoeken hoe vaak en waar je laadt. En dan te kijken welke laadpas hier het beste bij past. Het kan ook slim zijn om meer dan één laadpas te nemen. Met diverse laadpassen betaal je bij meer laadpalen een goed stroomtarief.

Dekking

Sommige aanbieders hebben hun eigen laadpalen. Andere aanbieders maken afspraken met beheerders van laadpalen. En weer andere aanbieders doen het allebei.

Hoe meer laadpalen een aanbieder in beheer heeft of er afspraken voor heeft gemaakt, hoe beter voor de gebruiker. Hoe meer laadpalen in het netwerk, hoe minder ver je als gebruiker hoeft te rijden naar de volgende laadpaal.

Als je met de auto naar het buitenland gaat, check dan ook de dekking in het buitenland. Sommige aanbieders hebben alleen laadpalen in Nederland. Andere aanbieders hebben in bijna heel Europa laadpalen.

Gemak

Sommige aanbieders van laadpassen hebben een app. Dat is handig, want vaak zie je in die app een kaart met alle laadpunten. Je ziet ook per laadpaal wat je er betaalt en of die beschikbaar is. Ook kun je aan sommige apps je creditcard koppelen, zodat je bij laadpalen kunt betalen met je mobiel. Dat scheelt weer een plekje in je portemonnee.

Lees meer over opladen