1. Home
  2. Klantenservice
  3. Update energieprijzen

Het laatste nieuws

Op deze pagina houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen in de energiemarkt. Lees hier het laatste nieuws en wat dit voor jou betekent. 

 

Laatste update: 5 oktober 2022 

Prijsplafond: zo gaat het eruit zien

Per 1 januari 2023 komt er een prijsplafond. Dit houdt in dat je over je basisverbruik een vast tarief betaalt. Verbruik je meer dan het basisverbruik, dan betaal je daarvoor het markttarief. Het prijsplafond zorgt er zo voor dat het basisverbruik voor veel mensen betaalbaarder wordt. 

Wat houdt een prijsplafond in?

Bij dit prijsplafond geldt een maximumtarief voor stroom en gas. Over het eerste gedeelte van je verbruik betaal je niet meer dan dit tarief. Dit eerste gedeelte van je verbruik noemen we het basisverbruik. Verbruik je meer dan het basisverbruik, dan betaal je daarvoor het tarief bij je leverancier.

Verbruik 

Tarief

t/m 2.900 kWh stroom

Maximaal 0,40 euro per kWh

Boven 2.900 kWH stroom

Tarief bij je leverancier

t/m 1.200 m3 gas

Maximaal 1,45 euro per m3

Boven 1.200 m3 gas

Tarief bij je leverancier

  • Deze tarieven zijn inclusief overheidsheffingen en btw.
  • In onze adviezen houden we nog geen rekening met het prijsplafond. Je ontvangt van ons nog een persoonlijk advies over je termijnbedrag.

 

Kan ik mijn termijnbedrag nu al verlagen?

We adviseren je daarmee te wachten. Je ontvangt van ons nog een persoonlijk bericht over je termijnbedrag. Daarin houden we rekening met het prijsplafond, de nieuwe overheidsheffingen en je verbruik tot nu toe. 

Lukt het je nu niet om je huidige maandbedrag te betalen? Laat het ons weten dan zoeken we samen naar een oplossing. Kijk hier voor de mogelijkheden

Wanneer gaat het prijsplafond in?

Het prijsplafond gaat per 1 januari 2023 in. De tarieven en verbruiken zijn inmiddels bekend. We werken er nu hard aan om alles goed in onze systemen te krijgen. Op dit moment houden we in onze adviezen nog geen rekening met het prijsplafond. Je ontvangt nog een persoonlijk bericht over je termijnbedrag.

 

Wat is een basisverbruik en hoe wordt het vastgesteld?

Een basisverbruik kan je zien als een verbruiksbundel. Voor het verbruik binnen de bundel betaal je een lager tarief. Verbruik je energie buiten de bundel dan is dat duurder. Op die manier wordt de energie die we sowieso nodig hebben beter betaalbaar. Terwijl we tegelijkertijd gestimuleerd worden om energie te besparen.

Het basisverbruik is door het kabinet nu voorgesteld op 2.900 kWh stroom en 1.200 m3 gas. Dit basisverbruik geldt voor iedereen. Het maakt dus niet uit hoe groot je huis(houden) of bedrijf is.

Wil je jouw jaarverbruik weten? Bekijk dan je laatste jaarafrekening in Mijn Vattenfall of in de Energie-app, onder berichten. Download de PDF, open het bestand en bekijk je jaarverbruik stroom en gas. 

Waar vind ik mijn jaarverbruik?

Je jaarverbruik vind je terug op de jaarafrekening:

  • Ga naar Mijn Vattenfall, of open de Energie-app en kijk onder 'Berichten'.
  • Download de PDF, open het bestand en bekijk je jaarverbruik stroom en gas.
Welk tarief ga ik betalen met het prijsplafond?

Het prijsplafond geldt voor je basisverbruik. Dat is vastgesteld op 2.900 kWH stroom per jaar en 1.200 m3 gas. Over dit basisverbruik betaal je dus maximaal het prijsplafpondtarief.

Verbruik

Tarief

t/m 2.900 kWh stroom

Maximaal 0,40 euro per kWh

Boven 2.900 kWH stroom

Tarief bij je leverancier

t/m 1.200 m3 gas

Maximaal 1,45 euro per m3

Boven 1.200 m3 gas

Tarief bij je leverancier

 

  • Deze tarieven zijn inclusief overheidsheffingen en btw.
  • In onze adviezen houden we nog geen rekening met het prijsplafond. Je ontvangt van ons nog een persoonlijk bericht over je termijnbedrag
Het voordeel van het prijsplafond verschilt per leverancier. Hoe kan dat?

Hoeveel voordeel je hebt van het prijsplafond verschilt per leverancier. Dat lijkt oneerlijk, maar dat is het niet. We leggen het uit.

Bij het bepalen van het tarief voor het prijsplafond wordt gekeken naar de tarieven bij alle energieleveranciers. Ook wordt al rekening gehouden met een verdere stijging van de energieprijzen. Huishoudens en bedrijven die al een erg hoog tarief betaalden, gaan door het prijsplafond straks minder betalen.

Maar het kan ook zijn dat je tarief nu al lager ligt dan het prijsplafond. Dit komt doordat we de prijsstijging steeds voor je hebben weten te beperken. Omdat je in verhouding al een laag tarief betaalde heb je dus minder voordeel van het prijsplafond. Onder de streep ben je natuurlijk wel voordeliger uit.

In het NOS-artikel: Grote verschillen in sterk stijgende energietarieven per 1 oktober ( 21 sept 22) zie je het prijsverschil zien tussen de verschillende energieleveranciers. 

 

Goed om te weten:

  • De prijsstijging is niet voor iedereen hetzelfde.
  • Het tarief dat je betaalt hangt onder meer af van het moment dat je klant werd, je contract en of je bijvoorbeeld een vasteklantenkorting krijgt.
  • De tarieven voor nieuwe klanten liggen hoger.
  • De vergelijking is gebaseerd op de data die prijsvergelijkers Independer en Gaslicht.com met de NOS hebben gedeeld.
Voor wie geldt het prijsplafond?

Het prijsplafond geldt per 1 januari 2023 voor alle huishoudens en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting.   

Goed om te weten: Het prijsplafond geldt alleen als je tarief hoger is dan de vastgestelde prijs van het prijsplafond. 

Ik heb een zakelijk contract, geldt het prijsplafond ook voor mij?

Ja, het prijsplafond geldt straks voor alle huishoudens en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting.

Goed om te weten: 

  • Een kleinverbruikaansluiting voor stroom is maximaal 3×80 ampère. Bij een gasaansluiting ligt die grens op G40.
  • Betaal je elke maand een voorschotbedrag en krijg je een keer per jaar een eindafrekening? Dan kun je ervan uitgaan dat je een kleinverbruikaansluiting hebt. 
  • Het prijsplafond geldt alleen als je tarief hoger is dan de vastgestelde prijs van het prijsplafond. Je gaat dus niet meer betalen door het prijsplafond.
Kan ik gebruikmaken van de compensatieregeling voor energie-intensieve bedrijven?

De regeling voor energie-intensieve bedrijven wordt nu verder uitgewerkt. Of jouw bedrijf hier ook voor in aanmerking komt weten we dus nog niet. We houden je op de hoogte via deze pagina.

Geldt het prijsplafond ook voor stadswarmte?

Daar wordt aan gewerkt. Hoe dit er precies uit gaat zien weten we nog  niet precies. We houden je op de hoogte.

Wat gebeurt er met de energiebelasting en de btw?

Per 1 januari 2023 gaan de energiebelasting weer omhoog. Ook de btw gaat terug van 9% naar 21%. Dit waren tijdelijke maatregelen om energie betaalbaar te houden. Het voordeel van een prijsplafond is dat het beter beschermt tegen verdere prijsstijgingen.

Duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe tarieven

Je ontvangt van ons altijd een persoonlijk bericht als je tarief wijzigt. We proberen je 30 dagen voor je nieuwe tarieven ingaan te informeren. Bij de tariefswijziging van 1 oktober is dat niet voor al onze klanten gelukt. Je leest hier hoe we dat oplossen.

 

 

Ik heb na 31 augustus bericht gekregen over m'n nieuwe tarieven. Wat nu?

Heb je van ons pas na 31 augustus bericht ontvangen? Dan verschuift de ingangsdatum van je nieuwe tarief.  Dus stel: je ontving op 10 september ons bericht. Je nieuwe tarief gaat dan 30 dagen later in. De ingangsdatum is dan dus niet 1 oktober maar 11 oktober. 

Je hoeft hiervoor niets te doen. We maken dit automatisch voor je in orde. 

Laatste update: 4 oktober 

 

Mijn tarief gaat dus later in. Hoe werkt dat precies en hoe zie ik dat terug op m'n energierekening?

Je nieuwe tarieven gaan 30 dagen na ons bericht in.

Dus stel je ontving op 10 september bericht over je nieuwe tarieven. De ingangsdatum is dan 30 dagen later. In dit geval 11 oktober. Voor al je verbruik tot 11 oktober betaal je nog je oude tarief.

Je ziet dit straks terug op je jaarafrekening.

Om dit verbruik te bepalen gebruiken we je meterstanden. Dat kan op twee manieren.

  • Heb je een slimme meter? Dan halen we op de datum dat je nieuwe tarieven ingaan je meterstanden automatisch op. 
  • Heb je geen slimme meter of ons geen toestemming gegeven die uit te lezen? Dan schatten we je meterstanden. Daarbij houden we onder andere rekening met je gasverbruik in deze tijd van het jaar. 
Hoe weten jullie wanneer ik bericht heb ontvangen?

Als je een e-mail van ons hebt ontvangen, kijken we naar de verzenddatum van de e-mail. Heb je een brief gekregen?  Dan gaan we ervan uit dat je die drie dagen na de verzenddatum ontvangen hebt.

Meer over het noodfonds en het voorkomen van afsluiten

Ik heb moeite met betalen, kan ik gebruikmaken van het noodfonds?

Voor mensen die er financieel niet meer uitkomen is er al een noodfonds. Via Geldfit kan je kijken of je hier gebruik van kunt maken. Lukt het je niet de energierekening te betalen, dan adviseren we je eerst contact met ons op te nemen. We kunnen dan samen kijken naar een oplossing. Als dat niet lukt dan helpen we je via Geldfit verder. Kijk hier voor hulp als betalen niet gaat.

Klopt het dat niemand meer wordt afgesloten bij betaalachterstanden?

Het prijsplafond zorgt ervoor dat energie voor de meeste mensen beter betaalbaar wordt. Kom je toch in de betalingsproblemen, neem dan contact met ons op. Dan zoeken we samen een goede oplossing. Bijvoorbeeld met een betalingsregeling of schuldhulp. Zo voorkomen we dat je contract wordt beëindigd en de netbeheerder je afsluit. Kijk hier voor hulp als betalen niet gaat.

Hulp nodig bij betalen?

Ook als je er financieel niet meer uitkomt staan we voor je klaar. In Mijn Vattenfall en onze app maak je eenvoudig een betaalafspraak als betalen even niet gaat. Of we helpen je persoonlijk als je er online niet uitkomt.‚Äč

Onze hulp bij betalen

Informatie over vaste prijscontracten

Hoe kan ik een vaste prijscontract afsluiten?

Je kunt nu bij ons geen vaste prijscontract afsluiten. Dat komt door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten. Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, worden vaste prijscontracten mogelijk ook weer aangeboden.

Het modelcontract bieden wij wel aan. Dit is een contract met een variabele prijs.

Naar ons modelcontract

Wanneer kan ik weer een vaste prijscontract afsluiten?

Dat kunnen we niet voorspellen. Er zijn nu geen vaste prijscontracten door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten. Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, worden vaste prijscontracten mogelijk ook weer aangeboden.

Het modelcontract bieden wij wel aan. Dit is een contract met een variabele prijs.

Naar ons modelcontract

Waarom zijn er geen vaste prijscontracten?

Dat komt door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten. Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, worden vaste prijscontracten mogelijk ook weer aangeboden.

Het modelcontract bieden wij wel aan. Dit is een contract met een variabele prijs.

Naar ons modelcontract

Ik heb een vast contract, wat betekenen de nieuwe tarieven voor mij?

Tot het einde van de overeengekomen contractperiode merk je niets van de gestegen energieprijzen.

Wat dit precies betekent voor je termijnbedrag hangt ook af van je verbruik. Bekijk ons persoonlijke advies in Mijn Vattenfall en onze Energie-app. Daar zie je meteen of het verstandig is om je termijnbedrag aan te passen.

Ons contractadvies per situatie

Je hebt een vast contract dat binnenkort afloopt

Loopt je contract binnenkort af, dan ga je automatisch over op een variabele prijs contract. We doen je geen aanbod voor een nieuw vaste prijs contract. 

Er zijn nu geen vaste prijscontracten door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten. Je gaat met de variabele tarieven meer betalen dan je nu betaalt. Na afloop van je contract gaan je energiekosten dus omhoog.

Je hebt een contract met een variabele prijs

Voor het merendeel van onze klanten (98%) geldt dat op dit moment onze variabele prijs een stuk lager is dan de prijzen die nu worden aangeboden in de energiemarkt. Je hoeft daarom niets te doen. Vanwege de huidige onzekerheid en prijsschommelingen in de energiemarkt bieden we momenteel geen contracten met een vaste prijs aan.

Je wilt overstappen op een vast contract

Je kunt nu bij ons geen vaste prijscontract afsluiten. Dat komt door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten.

Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, worden vaste prijscontracten mogelijk ook weer aangeboden.

Je wilt overstappen naar Vattenfall

Wanneer je naar ons wilt overstappen, kunnen we je ons modelcontract aanbieden. Dit is een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.

Bekijk ons aanbod

Wat voor contract heb ik?

Kijk in Mijn Vattenfall bij contractduur. Staat daar een looptijd, zoals 1 jaar, dan heb je een vast contract. Staat er onbepaalde tijd, dan heb je een variabel contract.

Update over de prijsontwikkelingen in de energiemarkt

De inkoopprijzen in de energiemarkt zijn gestegen tot een uitzonderlijk hoog niveau. Tot nu toe hebben we deze prijsstijging nog gedeeltelijk bij je weg weten te houden. Maar de crisis blijft voortduren, en de prijzen blijven stijgen. Daarom lopen ook bij ons de variabele tarieven verder op.

Dit heeft waarschijnlijk ook impact op jou, en dat roept misschien vragen op. Daarom geven we je graag de achtergrond van deze prijsstijging.

 

1. Veel vraag naar energie, lager aanbod

De oorlog in Oekraïne begon op 24 februari 2022 en werd gevolgd door sancties van de EU gericht aan Rusland. Sindsdien gebruikt Rusland de gaslevering naar Europa als machtsmiddel. Via de belangrijke Nordstream 1 pijpleiding levert Rusland al lange tijd minder gas: van 0% tot maar 20% van de maximale capaciteit. Daarmee ontstaat er schaarste in Europa. Europa is namelijk sterk afhankelijk van Russisch gas. In Nederland voor zo'n 20%, en Duitsland zelfs voor 40%.

Russisch gas dat niet geleverd wordt, moet nu snel ergens anders ingekocht worden. En dat is duur, want er is niet veel beschikbaar. Daarnaast was ook de vraag uitzonderlijk hoog deze zomer. Europese landen wilden hun voorraden zo vol mogelijk hebben, zodat zij deze winter in elk geval genoeg gas hebben.

Kortom: er was veel vraag deze zomer, en een lager aanbod. Zo blijven de prijzen oplopen.

2. Er heerst onzekerheid in de energiemarkt

Naast de hoge vraag en het lage aanbod is er ook onzekerheid in de markt. We weten niet of (en hoeveel) gas Rusland zal gaan leveren. Ook weten we niet of de voorraden echt genoeg zullen zijn voor een koude winter. Die onzekerheid maakt de markt onvoorspelbaar. En dat geeft hoge pieken in de prijzen.

3. Warm en droog weer

De aanhoudende droogte en het warme weer van deze zomer speelt ook een rol. Zo kunnen schepen niet vol worden geladen door het lage water in de Europese rivieren. Daardoor krijgen de Duitse centrales minder steenkool. En in Frankrijk produceert een aantal kerncentrales minder. Dat komt onder andere omdat de rivieren die kernreactoren koelen, te warm zijn.

Het tekort aan energie uit deze centrales wordt opgevuld door gascentrales. Dat maakt de schaarste van gas weer groter, en duwt de prijzen dus nog verder omhoog.

4. De inkoopprijzen van energie zijn flink omhooggegaan

Tot nu toe hebben we door onze inkoopstrategie de prijsstijgingen voor je weten te dempen. Maar de crisis duurt voort en de inkoopprijzen blijven hoog. Daardoor lopen ook bij ons de variabele tarieven verder op. 

Overstappen of het afsluiten van een nieuw contract is op dit moment nog veel duurder dan de tarieven voor mensen met een bestaand contract. Dat komt omdat deze volledig in lijn met de huidige prijs op de groothandelsmarkt zijn.

Welke impact heeft de situatie op de energieprijs?

Wat we in de markt zien gebeuren

De oorlog brengt onzekerheid in de energiemarkt. Afgelopen jaar zijn de energieprijzen al sterk gestegen. De dreiging van een conflict speelde daar al een rol in. Direct na de invasie stegen de prijzen weer. We weten niet hoe het conflict zich verder ontwikkelt. Wat de invloed ervan op de energiemarkt is weten we dus ook niet. We verwachten in elk geval dat de situatie de komende tijd zorgt voor grote prijsschommelingen in de energiemarkt. 

Dit heeft ook impact op de prijzen voor de consumenten en bedrijven. Wij kopen onze energie namelijk in op de groothandelsmarkt. Door slim en gespreid in te kopen proberen wij de prijzen voor onze klanten natuurlijk zo goed mogelijk te houden. 

Zijn we minder afhankelijk van aardgas als we overstappen op duurzame bronnen?

Door over te stappen op duurzame bronnen, worden we inderdaad minder afhankelijk van aardgas. In hoofdlijnen zijn er nu drie alternatieven voor aardgas: stadswarmte, de elektrische warmtepomp en groen gas. Hoe meer mensen op één van deze oplossingen overstappen, hoe minder aardgas we nodig hebben.

Heeft de stijgende gasprijs ook invloed op de prijs van groen gas?

Groen gas is een fossielvrij alternatief voor aardgas. Gemaakt van natuurlijke grondstoffen, zoals koeienmest, slib en gft-afval. Misschien zou je verwachten dat deze prijzen niet stijgen. Toch werkt het anders. Dat leggen we uit. 

Duurzame energie opwekken is kostbaar. Om de productie van hernieuwbare gassen te stimuleren, subsidieert de overheid tot een bepaalde hoogte het verschil tussen de productiekosten van groen gas en de aardgasprijs middels de SDE++ regeling. Deze regeling zorgt ervoor dat de prijs van groen gas gekoppeld is aan die van aardgas. Dat betekent niet dat de prijzen op de markt ook gelijk zijn; want bij de productie van groene stroom en groen gas worden ook Garanties van Oorsprong (GvO) gecreëerd. Deze certificaten, die de afkomst van de duurzame energie aantonen hebben ook een waarde. Groen Gas is daardoor nog wel duurder dan aardgas.

Heeft de stijgende gasprijs ook invloed op de prijs van stroom?

De stijgende gasprijs heeft inderdaad ook invloed op de prijs van stroom. Onder andere omdat stroom nog deels wordt opgewekt uit gas. Prijsstijgingen van gas hebben daarom ook impact op de prijs van stroom. Deze afhankelijkheid wordt minder naarmate we meer duurzame stroom  produceren.

Hoe zit het met de tarieven van stadswarmte?

Onze warmtetarieven voor consumenten stellen we één keer per jaar vast. Hier kunnen we van afwijken, maar we hebben hier op dit moment geen plannen voor. Mocht dit veranderen, dan laten we het ruim van tevoren weten.

De overheid verlaagt wel in de periode van 1 juli tot en met 31 december 2022 de btw op energie van 21% naar 9%.

Meer over de kosten van stadswarmte

Hoe krijg je de energierekening omlaag?

  1. Probeer minder energie te verbruiken. Dit is de snelste manier om je rekening omlaag te krijgen. Want wat je niet verbruikt, kost je geen geld.

  2. Tips om te besparen zonder grote verbouwingen te doen: die krijg je met onze Direct Besparen Check. Stel je plan samen met onze kleine maatregelen, die soms zelfs gratis zijn.

  3. Ontdek hoe je kunt besparen in jouw koop- of huurhuis in slechts 3 stappen. Doe onze gratis Duurzaam Wonen Check.

  4. Energie besparen kan op verschillende manieren. Daarom hebben we allerlei slimme bespaartips voor je op een rijtje gezet.

  5. Met onze Energiescan ontvang je snel, eenvoudig en gratis bespaaradvies. Deze scan is helemaal op jouw persoonlijke situatie afgestemd.

  6. Meld je aan voor Exclusief. Hier spaar je met punten voor bespaarproducten met een flinke korting.

  7. Met onze Energie-app heb je altijd inzicht in je verbruik en kosten. Hiermee zie je snel hoeveel je besparingen opleveren. Download de Energie-app.

Duurzame oplossingen