Wees op uw hoede voor fraudepogingen!
We merken helaas steeds vaker dat de naam Vattenfall misbruikt wordt om informatie te stelen en fraude te plegen. Om te voorkomen dat u of uw bedrijf het doelwit wordt van (cyber)criminaliteit, waarbij criminelen beweren Vattenfall te vertegenwoordigen, willen we u wijzen op de signalen die kunnen duiden op een poging tot fraude of phishing.
Mogelijke signalen
Vattenfall zal nooit contact met u opnemen om persoonlijke informatie te vragen, zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of bankgegevens. We zullen ook geen betaling of compensatie aanbieden voor het verstrekken van dergelijke informatie. Dit zijn allen tekenen van mogelijke fraude.
Opgelet: u hoeft geen bestaande klant of leverancier van Vattenfall te zijn om hiermee in aanraking te komen. Als u denkt dat u het slachtoffer bent geworden van een poging tot fraude, oplichting of identiteitsfraude, neem dan onmiddellijk contact op met uw bank en de politie.
Ons advies bij vermoedelijke phishing of fraude
Zakelijke klanten en leveranciers van Vattenfall moeten oppassen voor fraudeurs die beweren dat ze uit naam van Vattenfall werken. De fraudeurs gebruiken nagemaakte Vattenfall-domeinen en gebruiken generieke webmaildomeinen. In hun berichten benadrukken ze vaak de urgentie van hun nepbestelling, die vaak voor warmtepompen of soortgelijke goederen is. Vattenfall raadt u aan voorzichtig te zijn met inkoopaanvragen die dringend lijken te zijn. Of die standaard bedrijfs- en aanbestedingsprocessen lijken te omzeilen. Controleer, indien mogelijk, altijd het domein van waaruit het bericht is verstuurd.
Wat wij u adviseren te doen:
- Controleer de afzender van het bericht.
- Vertrouwt u de link niet? Ga dan naar Mijn Vattenfall Zakelijk en controleer of er een saldo open staat.
- Heeft u een verdachte e-mail ontvangen? Ga dan naar de Fraudehelpdesk.nl en controleer of de e-mail al gemeld is.
- Twijfelt u? Verwijder de berichten die u niet vertrouwt meteen.
Wat u adviseren niet te doen:
- Betaal nooit met bitcoins of vouchers, Daar zullen wij u namelijk nooit om vragen.
- Klik nooit op een link of knop in een bericht dat u niet vertrouwt.
- Maak niet zomaar geld over naar een bankrekeningnummer dat u niet herkent.
- Maak geen geld over naar een buitenlands rekeningnummer zonder dat u zeker weet dat u het juiste bankrekeningnummer en de juiste BIC/SWIFT-code gebruikt.
Als u twijfelt of een bericht authentiek is, kunt u ook contact met ons opnemen.
Veelgestelde vragen
Heeft u een e-mail ontvangen waarvan u twijfelt of deze echt van ons is? Dan zijn dit de zaken waarop u moet letten: Ons mailadres eindigt altijd op één van deze:
- @vattenfall.com
- @vattenfall.nl
- @mail.vattenfall.nl
- @e-mail.vattenfall.nl
- @email.vattenfall.nl
- @emailservice.vattenfall.nl
- @vattenfallsales.nl
- @vattenfallsalesnederland.com
- @vattenfallwebwinkel.nl
Er zijn verschillende manieren waarop criminelen u kunnen benaderen, zoals:
- Phishing, smishing of spoofing - hierbij wordt er via e-mail, SMS-berichten of telefoon geprobeerd om achter uw (betaal)gegevens te komen.
- Acquisitiefraude - hierbij wordt u onder valse voorwaarden of onder druk gezet om naar Vattenfall over te stappen.
- Factuurfraude - hierbij worden facturen nagemaakt waardoor u geld overmaakt naar een IBAN dat niet van Vattenfall is.
- Misbruik bedrijfsgegevens - hierbij maakt iemand misbruik van de bedrijfsnaam van een ander om daarmee geld en of goederen te verwerven.
Kijk voor alle vormen van fraude: Fraudevormen en -termen - Fraudehelpdesk
Phishing-e-mails komen waarschijnlijk eerder in uw ongewenste e-mail- of spamfolder terecht dan rechtstreeks in uw inbox. E-mails of sms-berichten van fraudeurs bevatten vaak grammatica- en spelfouten. De domeinnamen zien er vreemd uit of zijn verkeerd gespeld.
Reageer niet op de sms. U kunt het melden door het bericht door te sturen naar 7726. De meldingsservice is gratis en beschikbaar voor iOS- en Android-gebruikers in de meeste landen. '7726' komt overeen met 'SPAM' op een alfanumeriek toetsenbord.
Altijd een oplossing voor uw zakelijke energie
Kunnen we u verder helpen?
Als u nog vragen heeft dan helpen wij u graag per telefoon of e-mail. U bereikt ons op werkdagen van 8:00 tot 17:00 uur.
Bel 088 363 79 00