Toetsing betaalgedrag

Een toetsing op betaalgedrag

Stel dat je een lening bij de bank wilt afsluiten, dan controleert je bank eerst of je de aflossing kunt betalen. Wij doen dat ook. Net als andere energie- en telecomleveranciers.

Een toetsing op betaalgedrag

Vooraf toetsen we je betaalgedrag. We maken een inschatting of de energienota betaald gaat worden. Hiervoor gebruiken we onze eigen klantgegevens en/of de gegevens van EDR Credit Services. Dit is een bureau dat ons hierbij helpt. Je hoort altijd per brief of wij of EDR Credit Services deze toets uitvoert. In artikel 2.6 van onze Algemene Voorwaarden lees je hoe deze toetsing in zijn werk gaat. 

Uiteraard zijn je gegevens in te zien of te wijzigen. Neem hiervoor contact met ons op.

Soms vragen we een borg

Wanneer uit de toets blijkt dat je in het verleden moeite had je rekeningen te betalen, vragen we een borgsom. We begrijpen dat het een flink bedrag is om in één keer te betalen. Het is echter niet mogelijk deze borg in termijnen te betalen. Want zodra we je waarborgsom hebben ontvangen sluiten we het energiecontract met je af. En verwelkomen we je als klant van Vattenfall.

Als consument betaal je de borgsom eenmalig, ook als je een contract afsluit voor gas en stroom. Bent je een zakelijke klant? Dan stellen we per contractrekening de borg vast.

Je krijgt je borg natuurlijk terug

Als je een jaar lang elke maand je facturen op tijd betaalt krijg je jouw borg weer terug, plus de helft van de wettelijke rente. Het jaar gaat meteen in, dus vanaf de ingangsdatum van je energiecontract. Wel zo eerlijk.

Alles over het betalen van je energienota

Interessant artikel?