Klopt je jaarafrekening niet? Vervelend, maar we lossen het op.

Misschien zijn je standen geschat. En is er nu een groot verschil ontstaan. We willen je natuurlijk een juiste jaarafrekening bezorgen. Dus gaan we het samen oplossen.

Meestal schatten we je verbruik goed in

Als we geen meterstanden van je hebben, helpen we je door het verbruik te schatten. Je ziet dan een * achter de begin- en/of eindstanden op je jaarafrekening. 

De schatting van je verbruik baseren we op het historisch verbruik op jouw adres en op het weer van afgelopen jaar. Meestal wijken de geschatte standen niet veel af van de werkelijke standen. Bij een klein verschil hoef je niets te doen. Dit verschil verrekenen we namelijk automatisch op je volgende jaarafrekening.

Meterstanden geschat verbruik
Voorbeeld geschatte meterstanden jaarrekening

We raden je aan elk jaar je meterstanden door te geven

Want dan berekenen we namelijk wat je werkelijk hebt verbruikt. Voor het komende jaar berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Daar gebruiken we liever ook je werkelijke verbruik voor. We willen voorkomen dat we je onnodig hoge maandlasten berekenen. En vinden het nog vervelender als je moet bijbetaling op de jaarafrekening. 

Is er een klein verschil tussen de geschatte en werkelijke standen? Dat is geen probleem. We trekken dat verschil weer recht op de volgende jaarafrekening. Als wij je werkelijke standen dan wel hebben.

Een groot verschil vraagt om een aangepaste jaarrekening

Bij grote verschillen tussen de geschatte en werkelijke standen, zorgen we voor een aangepaste jaarrekening als je wilt. Dat werkt als volgt:

  1. Bekijk de huidige standen in je meterkast en noteer deze
  2. Bereken het verschil met de geschatte standen op de jaarafrekening
  3. Check of het verschil groter is dan de volgende eenheden:
  • 220 kWh stroom
  • 100 m³ gas
  • 2 Gj stadswarmte of -koude
  • 2 m³ warm tapwater

Is het verschil groter? Vraag dan een aangepaste jaarafrekening aan. Deze ontvang je binnen 2 weken.

Alsnog binnen 2 weken je geld terug

Als je geld terugkrijgt maken we dat meteen in orde. Wel verrekenen we je tegoed met eventueel openstaand saldo. In Mijn Vattenfall zie je meteen of er nog wat openstaat.

Bekijk je facturen in Mijn Vattenfall

Neem contact met ons op.

Neem contact met ons op en bespreek je klacht. Zoeken we samen naar een oplossing.

Slimme meter toch geschatte standen?

Heb je een slimme meter dan halen wij je meterstanden op. Als het ophalen niet gelukt is, kan het zijn dat wij je standen moesten schatten.

Interessant artikel?