1. MKB
  2. Klantenservice
  3. Zakelijke energietarieven

Nieuwe energietarieven vanaf 1 januari

Onze variabele leveringstarieven gaan per 1 januari omhoog. We leggen je graag uit hoe dit komt en wat dit voor jou betekent. 

 

Antwoord op andere veelgestelde vragen

Wanneer hoor ik iets van mijn nieuwe tarieven?

Je ontvangt voor 1 december 2022 een bericht van ons over je nieuwe variabele tarieven per 1 januari 2023.

Waarom stijgen de tarieven?

De energie die wij nu leveren, hebben wij afgelopen zomer moeten inkopen. De prijzen waren toen fors gestegen. Die prijsstijging zie je dus nu terug in je tarief.

Wil je weten hoe dit precies werkt? Bekijk dan onze uitleg video.

Gaan de tarieven ook weer dalen?

De afgelopen weken daalden de inkoopprijzen voor energie. Mede door het zachte weer en de goedgevulde gasvoorraden. Als die daling doorzet, gaan je tarieven over een tijd weer omlaag.

Wil je weten hoe dat precies werkt? Bekijk onze uitleg video

Hoe wordt bepaald welk verbruik afgerekend wordt met de tarieven vanaf 1 januari?

Dat ligt eraan of je een slimme meter of een ‘oude’ meter met een draaischijf hebt.

  • Bij een slimme meter lezen we de standen uit op 1 januari 2023 en op de datum van afrekenen.
  • Bij een oude meter schatten we de stand op 1 januari 2023. Op de datum van afrekenen geef je zelf de stand door, zoals altijd bij de jaarafrekening.

Wil je niet dat we op 1 januari de meterstand schatten? Geef je meterstanden dan op 31 december aan ons door via Mijn Vattenfall. Dit doe je bij 'Mijn Termijnbedrag'. Een paar dagen eerder of later kan ook. We nemen de standen dan niet 1 op 1 over, maar maken daarmee wel een nauwkeurige berekening. 

Waarom gaat de prijs van groene stroom ook omhoog?

Groene stroom wordt verhandeld op dezelfde markt als grijze stroom. Daar geldt een inkoopprijs. Het maakt dus niet uit of de stroom duurzaam is opgewekt. Het grootste deel van het aanbod bestaat nog uit grijze stroom. Die bepaalt dan ook voor een groot deel de prijs. Hoe meer duurzame energie er op de markt komt, hoe minder afhankelijk we dus zijn van duur opgewekte grijze stroom.

Onze groene stroom is 100% groen. Opgewekt in Nederland uit de duurzame bronnen zon, wind en water. In ons stroometiket zie je precies waar je stroom vandaan komt.

Wijzigen de warmtetarieven?

Ja, die stijgen ook. Je ontvangt hierover voor 1 december persoonlijk bericht. 

Meer over de kosten van stadswarmte

Voor 1 december ontvang je persoonlijk bericht

Voor 1 december ontvang je van ons een persoonlijk bericht. Hierin staan je oude en nieuwe energietarieven naast elkaar. Zo zie je precies wat er gewijzigd is. Je kunt je nieuwe tarieven ook alvast bekijken in Mijn Vattenfall.

Mijn Contract

Voorwaarden

Mogen de leveringstarieven wel wijzigen?

We kregen een aantal keer de vraag of we als energieleverancier onze tarieven wel mogen wijzigen. Graag zijn we hier transparant over. Want we doen er alles aan om een gunstig energietarief te bieden aan onze klanten, door gunstig in te kopen.

Jammer genoeg blijven de inkoopprijzen stijgen en bevinden we ons in een uitzonderlijke situatie. Hierdoor zijn we genoodzaakt onze variabele tarieven te verhogen. De mogelijkheid om onze variabele tarieven te verhogen of te verlagen staat in artikel 19.3 van de algemene voorwaarden.

Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen? 

19.3. Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden. 

Bekijk de algemene voorwaarden

Waar vind ik de voorwaarden?

We hebben verschillende voorwaarden: bijvoorbeeld algemene voorwaarden, specifieke productvoorwaarden en actievoorwaarden. Je vindt ze hier:

Naar alle voorwaarden

Wat wordt bedoeld met algemene voorwaarden?

Op de overeenkomst die we met je hebben gesloten zijn algemene voorwaarden van toepassing. Dit zijn afspraken die we met elkaar maken over het leveren van gas en/of elektriciteit. Je vindt de voorwaarden hier: 

 

Bekijk de algemene voorwaarden

Waarom stijgt mijn tarief terwijl de energieprijzen dalen?

Bekijk onze uitleg in de video hieronder

We helpen je graag