Termijnbedragadvies: hoe zit het precies?
Met het termijnbedragadvies check je of je met je termijnbedrag goed uitkomt op je jaarafrekening. Maar hoe ontstaat dit advies? Dat vind je in deze video.
Heb je een variabel zakelijk energiecontract? Dan wijzigt per 1 september 2023 je energietarief. Onze vaste leveringskosten gaan omhoog. Maar omdat de variabele leveringskosten verder dalen, gaan voor de meeste klanten de energiekosten toch omlaag.
Je ontvangt voor 1 augustus persoonlijk bericht van ons als deze tariefswijziging voor jou geldt. Ook zie je in Mijn Vattenfall een aankondiging (belletje) over deze tariefswijziging.
Een gemiddelde zakelijke klant met stroom en gas gaat per jaar ongeveer € 150,- (ex btw) minder betalen. Om precies te zijn: € 76,- (ex btw) op stroom en €79,- (ex btw) op gas. Dit is op basis van een jaarverbruik van 7.000 kWh stroom en 2.000 m3 gas.
Omdat de variabele leveringskosten opnieuw dalen, gaan voor de meeste klanten de energiekosten omlaag. Tenzij je weinig tot geen energieverbruik hebt. Dan gaan je maandelijkse kosten per product met maximaal € 1,70 (ex btw) omhoog.
Ja, de vaste leveringskosten voor zakelijke klanten worden € 7,50 per product per maand (exclusief btw).
Deze kosten worden ook wel vastrecht genoemd, en zijn een vast bedrag per maand. De hoogte verschilt per leverancier.
De warmtetarieven dalen niet mee, omdat ze voor het hele jaar vaststaan. De warmte die we nu leveren, kochten we namelijk vorig jaar gespreid in voor de gasprijzen die toen golden. Zo zorgen we voor een voorspelbare en stabiele warmteprijs.
Ook dit jaar zit onze warmteprijs weer onder het maximumtarief van de ACM.
Met het termijnbedragadvies check je of je met je termijnbedrag goed uitkomt op je jaarafrekening. Maar hoe ontstaat dit advies? Dat vind je in deze video.
We kregen een aantal keer de vraag of we als energieleverancier onze tarieven wel mogen wijzigen. We zijn hier transparant over. Want we doen er alles aan om een gunstig energietarief te bieden aan onze klanten, door gunstig in te kopen.
De mogelijkheid om onze variabele tarieven te verhogen of te verlagen staat in artikel 19.3 van de algemene voorwaarden. Zie:
Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.3. Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Op de overeenkomst die we met je hebben gesloten zijn algemene voorwaarden van toepassing. Dit zijn afspraken die we met elkaar maken over het leveren van gas en/of elektriciteit. Je vindt de voorwaarden hier:
We hebben verschillende voorwaarden: bijvoorbeeld algemene voorwaarden, specifieke productvoorwaarden en actievoorwaarden. Je vindt ze hier:
In 2022 ontvingen al onze klanten thuis en in het mkb 100% groene stroom uit Nederland. En we streven ernaar dit de komende jaren te blijven doen door voldoende Garanties van Oorsprong in te kopen. Daarnaast investeren we in de opwek van groene stroom uit zon, wind en water. Zoals Hollandse Kust Zuid, het eerste windpark op zee dat zonder subsidie gebouwd wordt.