Zo stel je jouw laadomgeving in

Je nieuwe laadpaal komt met onze laadomgeving. We helpen je met het instellen van jouw omgeving.

Aan de slag met je laadomgeving

Je laadpaal koppelen

Om je laadpaal te kunnen gebruiken met onze laadomgeving, moet je deze eerst koppelen.

Je laadpas toevoegen

Heb je je laadpaal gekoppeld? Voeg dan je laadpas toe. Je laadpaal is hierna klaar voor gebruik.

Je laadsessies bekijken

Tijdens en na het laden van je auto kun je de laadsessie bekijken in je laadomgeving.

Koppel je laadpaal

Je kunt je laadpaal gebruiken zodra deze is gekoppeld aan je laadomgeving. In de laadomgeving bekijk je je laadsessies, beheer je je laadpaal en verreken je zakelijke laadkosten. Je kunt ook extra laadpassen toevoegen om bij je laadpaal te gebruiken.

Je laadpaal voor privégebruik koppelen
  1. Je Laadomgeving account aanmaken
    Ga naar laden.vattenfall.nl en maak met je met je persoonlijke gegevens een account aan via ‘Registreren’.
    Registreren Laadomgeving.jpg
  2. Laadpaal koppelen
    Kies hierna in het linkermenu ‘Mijn locaties’ en daarna op ‘Nieuw laadstation’. Vul het serienummer en de stickercode van je laadpaal in.

    Laadstation koppelen.jpg
  3. Kies het ‘Vattenfall Laadabonnement’
    Bij het kopen van je laadpaal heb je de kosten voor het eerste jaar van dit abonnement al betaald.

    Laadstation koppelen.jpg
  4. Vul het adres waar je laadpaal staat in
    Geef de plek van je laadpaal een naam en vul het adres in.

    Laadstation koppelen.jpg
  5. Stel in dat je je laadpaal privé wilt gebruiken
    Gebruik je de laadpaal alleen privé en bereken je de kosten niet door aan je werkgever of klanten? Kies dan voor 'Ik wil geen vergoeding voor laadsessies en wil deze laadpaal privé gebruiken'.

    Wil je je laadsessies zakelijk verrekenen, bijvoorbeeld om de laadkosten door te berekenen aan je werkgever of klanten? Kies dan voor 'Ik wil een vergoeding ontvangen voor mijn laadsessies'.

    Als je hebt ingesteld hoe je je laadpaal wilt gebruiken, klik je daarna op 'Voltooien'.

    Laadstation koppelen.jpg

Nadat je de laadpaal hebt gekoppeld, voeg je de laadpas toe.

Je laadpaal voor zakelijk gebruik koppelen
  1. Je Laadomgeving account aanmaken
    Ga naar laden.vattenfall.nl en maak met je met je persoonlijke gegevens en die van je bedrijf een account aan via ‘Registreren’.

    Registreren Laadomgeving.jpg
  2. Laadpaal koppelen
    Kies hierna in het linkermenu ‘Mijn locaties’ en daarna op ‘Nieuw laadstation’. Vul het serienummer en de stickercode van je laadpaal in.

    Laadstation koppelen.jpg
  3. Kies het ‘Vattenfall Laadabonnement’
    Bij het kopen van je laadpaal heb je de kosten voor het eerste jaar van dit abonnement al betaald.

    Laadstation koppelen.jpg
  4. Vul het adres waar je laadpaal staat in
    Geef de plek van je laadpaal een naam en vul het adres in.

    Laadstation koppelen.jpg
  5. Stel in dat je je laadpaal zakelijk wilt gebruiken
    Wil je je laadsessies zakelijk verrekenen, bijvoorbeeld om de laadkosten door te berekenen aan je werkgever of klanten? Kies dan voor 'Ik wil een vergoeding ontvangen voor mijn laadsessies'.

    Laadstation koppelen.jpg

    Vul daarna je persoonlijke of zakelijke bankgegevens en de energiekosten per kWh in euro's in. Deze gegevens zijn nodig om de laadvergoeding uit te betalen.

Je laadpaal is gekoppeld en klaar om te gebruiken.

Voeg je laadpas toe

Voeg je eigen laadpas toe of die van iemand die op bezoek is. Deze laadpassen kunnen dan kosteloos laden. Hoe je een laadpas toevoegt in zes stappen, lees je in de volgende instructies.

Je laadpas toevoegen
  1. Maak een (nieuwe) toegangsgroep aan

    Om de laadpas goed te kunnen koppelen, maak je eerst een (nieuwe) toegangsgroep aan. Dat gaat als volgt:

    1. Ga naar ‘Mijn locaties’ in het linker menu
    2. Klik daaronder op ‘Mijn Toegangsgroepen’
    3. Klik rechts bovenin op de blauwe knop ‘Nieuwe Groep’


    Schermafbeelding Mijn Toegangsgroepen met links rood gemarkeerd Mijn locaties, daaronder Mijn Verbruik en Mijn toegangsgroepen, en rechts rood omlijnd een blauwe button met + Nieuwe Groep


  2. Vul gegevens in over de toegangsgroep en sla op

    1. Stel het 'Type' in op ‘RFID Tags’
    2. Vul in het tweede veld de naam van je nieuwe groep in
    3. Kies bij 'Zichtbaarheid' wie de groep mag zien
    4. Klik vervolgens op de blauwe button 'Aanmaken'


    Schermafdruk Nieuwe toegangsgroep met Type dat standaard ingevuld met RFID Tags, een veld Naam dat je kunt invullen, dropdown menu Zichtbaarheid voor toegangsgroep met standaard ingevuld Privé - Alleen zichtbaar voor mij. En tot slot rechts de button Aanmaken

     

  3. Voeg de laadpas(sen) toe aan je nieuwe toegangsgroep

    1. Ga weer naar ‘Mijn locaties’ in het linker menu
    2. Klik vervolgens weer op ‘Mijn Toegangsgroepen’
    3. Je ziet nu de naam van je nieuwe groep staan
    4. Klik op de naam van je nieuwe groep

      Schermafbeelding Mijn Toegangsgroepen met rode rechthoek om de naam van de Testgroep. Om aan te geven dat je daarop moet klikken


    5. Klik in dit 'Leden' scherm op de meest rechtse blauwe knop ‘Nieuw Lid’

      Schermafdruk toegangsgroep Test waar nog geen leden in zitten, met rechts rood-omlijnd een blauwe button + Nieuw Lid



  4. Vul per nieuw lid alle nodige gegevens in

    1. Kies het type laadpas RFID (UID)
    2. Vul bij 'Token' het nummer van de laadpas in
    3. Geef je laadpas een naam
    4. Sla daarna je gegevens op

      Schermafbeelding Nieuw Lid met 3 velden: Type token standaard op RFID (UID), een verplicht veld om Token UID nummer in te vullen en Naam veld. Plus onderin blauwe button Opslaan

  5. Koppel je toegangsgroep aan de laadpaal

    1. Ga in het linker menu naar 'Mijn locaties'
    2. Klik op de blauwe locatienaam
    3. Open het tabblad 'Prijsstelling'
    4. Klik op het tandwieltje in de kolom 'Instellingen'
    5. Ga staan in het vakje 'Toegangsgroepen'
    6. Selecteer je aangemaakte toegangsgroep
    7. Klik op de knop 'Update' om de koppeling op te slaan

     

    Schermafbeelding laadomgeving instellen prijs per kWh voor bezoekers die niet in de toegangsgroep zitten. Met rood omlijnd Mijn Locaties, tab Prijsstelling en tandwieltje van instellingen

Laadsessies bekijken

Tijdens en na het laden van je auto kun je de laadsessie bekijken in je laadomgeving.

Je laadsessies bekijken
  1. Open je dashboard
    Nadat je bent ingelogd opent de homepage van je laadomgeving. Klik op de link 'Sessies bekijken'. 

    Dashboard laadomgeving.jpg

  2. Bekijk je laadsessies
    Het overzicht van je laadsessies kun je exporteren naar een .csv file. 

    Laadsessie weergegeven in je laadomgeving.jpg

Ons contractadvies voor elektrische rijders

Laad je thuis je auto op, dan verbruik je veel stroom. Kies daarom een energiecontract dat daarbij past.

Bekijk ons advies voor jou

Je laadpaal kort uitgelegd

In het handige productoverzicht voor je Autel Compact of Autel MaxiCharger laadpaal lees je wat de informatie op je laadpaal betekent.

Je laadkosten automatisch laten verrekenen

Met je laadabonnement regel je eenvoudig dat de stroomkosten van je laadsessie worden verrekend met je werkgever of eigen bedrijf.

Beheer je laadpaal eenvoudig en inzichtelijk

Ontdek alles over laadpassen, tarieven, betaalopties en hoe je laadkosten automatisch zakelijk kunt verrekenen.

Regel het eenvoudig

Werkt je laadpaal niet goed?

Het kan natuurlijk voorkomen dat je laadpaal een storing heeft. Vaak kun je dit zelf oplossen. Blijft de storing? Bel ons dan op 088 606 89 30.

Hoe je zelf een storing oplost

Wat kan ik doen als mijn laadpaal het niet doet?

Probeer eerst je laadpaal te resetten:

  1. Log in op je Laadomgeving.
  2. Ga nadat je bent ingelogd naar ‘Mijn locaties’ aan de linkerkant van het scherm.
  3. Kies de laadpaal waar storing is.
  4. Kies hierna rechtsboven voor ‘Acties’ en daarna ‘Reset’.
  5. Wacht vijf minuten en je kunt je auto weer opladen.

Werkt dit niet? Probeer dan ook nog deze stappen:

  1. Zet de aardlekschakelaar en de groep(en) die bij de laadpaal horen uit.
  2. Na vijf minuten wachten zet je de aardlekschakelaar en de groep(en) weer aan.
  3. Maak de laadkabel los van de laadpaal.

Lukt het na deze stappen nog steeds niet om je auto op te laden? Bel ons dan op 088 606 89 30. We sturen een monteur langs.

Hoe zet ik de instelling van mijn laadpaal terug?

Dat doe je zo:

  1. Log in op je Laadomgeving.
  2. Ga nadat je bent ingelogd naar ‘Mijn locaties’ aan de linkerkant van het scherm.
  3. Kies de laadpaal waar storing is.
  4. Kies hierna rechtsboven voor ‘Acties’ en daarna ‘Reset’.
  5. Wacht vijf minuten en je laadpaal start opnieuw.
Wat als je laadkabel blijft vastzitten in je Autel laadpaal?

Probeer eerst dit:

  1. Stop altijd eerst het laden van je auto, anders laat de kabel niet los. Dit doe je door je laadpas voor de laadpaal te houden.
  2. Log in op je Laadomgeving.
  3. Kies de laadpaal waar storing is.
  4. Kies hierna rechtsboven voor ‘Acties’ en daarna ‘Reset’.
  5. Wacht vijf minuten terwijl je laadpaal opnieuw start. Hierna kun je de laadkabel losmaken van de laadpaal.

Blijft de laadkabel nog steeds vastzitten? Probeer dan deze stappen:

  1. Zet de aardlekschakelaar en de groep(en) die bij de laadpaal horen uit.
  2. Na vijf minuten wachten zet je de aardlekschakelaar en de groep(en) weer aan.
  3. Maak de laadkabel los van de laadpaal.

Lukt het na deze stappen nog steeds niet om de laadkabel los te maken? Bel ons dan op 088 606 89 30. We sturen een monteur langs.

Waarom laadt mijn auto langzamer op, terwijl ik Dynamic Load Balancing heb?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je auto langzamer laadt. Doe daarom deze drie checks:

      1. Check of er andere zware elektrische apparaten aanstaan. Dynamic Load Balancing verlaagt het laadvermogen als er veel stroom wordt verbruikt.
      2. Check de batterijstatus van je auto. Je auto laadt langzamer op als de batterij bijna leeg is (minder dan 20%) of bijna vol is (meer dan 80%) om de batterij te beschermen.
      3. Check of de stekker goed in je slimme meter zit. Trek de stekker eruit en stop hem opnieuw in je slimme meter als je twijfelt.

Laadt je auto nog steeds te langzaam? Zet dan de hoofdschakelaar in je meterkast 20 seconden uit en daarna weer aan. Of bel ons op 088 606 89 30

Meer nuttige onderwerpen