1. Home
  2. Klantenservice
  3. Energietarieven per 1 januari 2022

Nieuwe energietarieven per 1 januari 2022

De afgelopen maanden is energie flink duurder geworden. Vooral doordat er in heel Europa minder gas op voorraad is. Ook onze prijzen zijn omhoog gegaan. Omdat we het hele jaar energie inkopen, hebben we de stijging wel weten te beperken. Daarbovenop verlaagt de overheid tijdelijk de energiebelasting. Op deze pagina lees je wat dit betekent voor je energierekening, hoe je bespaart op je kosten en vind je antwoord op de meestgestelde vragen.

We informeren je persoonlijk

Heb je een variabel tarief? Dan heb je vóór 1 december 2021 persoonlijk bericht van ons ontvangen over je nieuwe energietarieven.  

Heb je een vast tarief, warmte of een variabel tarief dat je in november hebt afgesloten? Dan ontvang je ons persoonlijke bericht in januari.  

Bekijk mijn bericht

Antwoord op andere veelgestelde vragen

Er staat geen termijnbedragadvies voor mij klaar. Wat nu?

Je hebt gekeken in Mijn Vattenfall of de Energie-App en er staat geen advies klaar. We gaan je helpen met een oplossing. 

  • Heb je nog een conventionele meter? We kunnen dan niet automatisch je meterstanden ophalen. Vul je meterstanden in, dan berekenen we alsnog een termijnbedragadvies voor je. 
  • Heb je wel een slimme meter, maar geen toestemming gegeven om je standen uit te lezen? Je kunt dan twee dingen doen. Vul je meterstanden in, dan berekenen we alsnog een advies. Of geef ons toestemming om je meterstanden automatisch uit te lezen. We zetten dan regelmatig een termijnbedragadvies voor je klaar, berekend met je werkelijke energieverbruik. Zo weet je steeds of je nog goed uitkomt voor de jaarafrekening.   
  • Ben je minder dan 6 maanden klant bij ons? We hebben dan nog niet voldoende gegevens over je verbruik om je een goed advies te geven. 6 maanden nadat je klant bent geworden, ontvang je van ons je eerste termijnbedragadvies.   
Hoeveel compensatie krijg ik van de overheid?

Om de stijging van de energierekening te compenseren, verlaagt de overheid tijdelijk de energiebelasting op stroom. 

Lees meer

Ik heb stadsverwarming. Waar vind ik de nieuwe tarieven?

Voor stadsverwarming hebben we een aparte pagina: bekijk de nieuwe warmtetarieven.

Waarom stijgen de energieprijzen zo hard?

Er is op dit moment in Europa een tekort aan gas. Daardoor stijgt de prijs van gas. Dit heeft ook effect op de andere energieprijzen. Het tekort aan gas heeft een aantal oorzaken:

  • De winter en het voorjaar waren in 2021 koud, waardoor er veel gas is verbruikt.
  • Onze gasvoorraad in Nederland is mede daardoor maar voor de helft gevuld.
  • Ook halen we weinig gas uit de grond in Nederland (Groningen), wordt er minder gas ingevoerd uit Rusland en waren veel Europese gasvelden in onderhoud. 
  • De wereldeconomie trekt na corona sneller aan. De vraag naar gas, bijvoorbeeld in Azië, zorgt ook voor minder aanbod en een hogere prijs in Europa.
Er is een tekort aan gas, waarom wordt stroom dan ook duurder?

Energiecentrales gebruiken gas, kolen en biomassa om stroom op te wekken. Er is in Nederland namelijk nog niet voldoende stroom beschikbaar uit zon en wind. Door de hoge gasprijs is er automatisch meer vraag naar kolen. Grondstoffen om stroom te maken zijn nu dus duurder. Dat zie je terug in de stroomprijs. Daarbovenop zorgt de stijging van de CO2-heffing nog eens voor een extra prijsverhoging.

Waarom gaat de prijs van groene stroom mee met de prijs van standaard stroom?

De prijsontwikkeling van groene stroom volgt de ontwikkelingen op de groothandelsmarkt van stroom. Dit is namelijk één markt. Helaas is het aandeel groene stroom in Nederland nog lang niet op het niveau dat het prijsbepalend is op deze markt. Hierdoor heeft de stijging van de prijs van standaard stroom, dat voor een deel wordt opgewekt met gas, indirect invloed op de prijs van groene stroom. Daarom blijven we investeren in duurzame energie, zodat we steeds dichter bij ons doel komen: een fossielvrije toekomst binnen één generatie.   

Hoe is mijn energieprijs opgebouwd?

De energieprijs bestaat uit drie delen. Je betaalt niet alleen aan ons, maar ook aan je netbeheerder en de overheid. Wij zorgen ervoor dat de netbeheerder en de overheid hun deel krijgen. Hieronder zie je een voorbeeld van de opbouw van een termijnbedrag bij een gemiddeld energieverbruik. 

Dit overzicht is op basis van de overheidsheffingen en de netbeheertarieven van Liander per 1-1-2022. 

Wat als ik mijn energierekening niet meer kan betalen?

Ook als je er financieel niet meer uitkomt staan we voor je klaar. Zo maak je in Mijn Vattenfall en onze App eenvoudig een betaalafspraak als betalen even niet gaat. Of we helpen je persoonlijk als je er online niet uitkomt. Gaan je betaalproblemen verder dan de energierekening? Dan kun ook terecht bij Geldfit en Geldfit Zakelijk. Een samenwerking waar Vattenfall bij aangesloten is en die hulp biedt als je er zelf niet meer uitkomt. Bekijk onze hulp bij betalen.

Wat zijn overheidsheffingen?

De overheidsheffingen bestaan uit energiebelasting en ODE 'opslag duurzame energie- en klimaattransitie'. Je betaalt Energiebelasting en ODE voor stroom voor elke kilowattuur (kWh) en energiebelasting voor gas voor elke kubieke meter (m3). De overheidsheffing ‘ODE’ staat op je energierekening om investeringen in duurzame energie te stimuleren.

Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerders leggen kabels en leidingen voor stroom en gas aan. Die komen uit in je meterkast. Voor die kabels en leidingen betaal je netbeheerkosten. De huur van je meter in je meterkast zit daar ook in en staan ook op je energierekening. Je betaalt die kosten aan ons, wij dragen ze af aan je netbeheerder.

Compensatie Overheid

De overheid compenseert de hogere kosten voor stroom, gas en/of warmte in 2022 met een extra belastingvermindering van € 265. Deze compensatie wordt verrekend via je stroomcontract. Daarnaast gaat tijdelijk de energiebelasting op stroom omlaag. Tot 10.000 kWh betaal je per kWh 6,66 cent minder belasting. Hoeveel compensatie je krijgt, hangt dus af van je verbruik.

Laatst bijgewerkt: 23 december 2021

Meer over overheidsheffingen

Handige checklist om kosten te besparen

Met de stijging van de tarieven, is besparen op je kosten nog belangrijker geworden. Bekijk onze checklist. Profiteer je al van alle voordelen? 

  • Vraag Blijven Loont-korting aan. Elk jaar meer korting op de variabele leveringskosten van stroom. Dat noemen we Blijven Loont. Je korting groeit elk jaar met 5%, tot een blijvend voordeel van 25%. 
  • Meld je aan voor Exclusief. Hiermee kun je met inkoopvoordeel en je gespaarde punten bespaarproducten aanschaffen met flinke korting en soms zelf helemaal gratis. Aanmelden voor Exclusief
  • Betaal per automatische incasso. Voor betalen met acceptgiro rekenen we € 1,82 administratiekosten per acceptgiro. Je bespaart deze kosten als je automatisch betaalt. Dit is gratis en je kiest bij ons zelf je betaaldag. Je past het online aan in Mijn Vattenfall. Zo vaak als je wilt. 
  • Doe je voordeel met onze bespaartips. Wil jij energiekosten besparen? Energiehack dan je woning met onze slimme tips. Of bekijk de tips in de Energie-app onder Duurzaam en Slim. 

Zit ik nog goed met mijn contract?

Ons advies is om nu niets te wijzigen aan je contract. Op dit moment is onze variabele prijs een stuk lager dan de vaste prijzen die worden aangeboden. We hebben namelijk scherp ingekocht toen de energieprijzen nog gunstig waren. Je zit met een contract met variabele prijs dus nog steeds goed. 

Andere vragen over je contract

 

Heb je een contract met een vaste energieprijs?

Met een vaste prijs heb je nu geen last van de stijging van de energieprijzen. Loopt je contract binnenkort af, dan adviseren we je onze variabele prijs. Die ligt namelijk een stuk lager dan de vaste energietarieven op dit moment.

Om over te gaan op de variabele prijs hoef je niets te doen. Zodra je contract afloopt zetten wij het automatisch voor je over. Per 1 januari 2022 gaan ook de variabele prijzen omhoog. We informeren je hier persoonlijk over. 

Wil je de nieuwe energieprijzen niet afwachten? Dan kun je ervoor kiezen je tarief nu al vast te zetten. Je gaat dan meer betalen, maar hebt wel de zekerheid van een vaste prijs.

Goed om te weten: naast onze leveringstarieven betaal je netbeheerskosten en overheidsheffingen. De netbeheerder en de overheid stellen deze tarieven vast. Je kunt ze dus niet vastzetten. Per 1 januari 2022 wijzigen deze tarieven ook. We informeren je hier persoonlijk over.

Heb je een contract met een variabele prijs?

Op dit moment is onze variabele prijs een stuk lager dan de vaste prijzen die worden aangeboden. We hebben namelijk scherp voor je ingekocht toen de energieprijzen nog gunstig waren. Je zit dus nog steeds goed.

Wel gaan de variabele energieprijzen per 1 januari 2022 ook omhoog. We informeren je hier voor 1 december 2021 persoonlijk over. Wil je de nieuwe prijzen niet afwachten? Dan kun je ervoor kiezen je tarief al vast te zetten. Je gaat dan meer betalen, maar hebt wel de zekerheid van een vaste prijs.

Hoe weet ik of ik een vaste of variabele prijs heb?

In Mijn Vattenfall vind je het overzicht van je contract. Het staat bij contractduur.

Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan heb je een variabel energietarief. Deze prijzen wijzigen meestal 2 keer per jaar.

Heb je een contract van 1 jaar of 3 jaar? Dan heb je een contract met een vaste energieprijs. Bij einddatum zie je tot wanneer je contract loopt. Tot die datum betaal je een vaste prijs. Na deze datum kun je je prijs opnieuw vastzetten. Doe je niets, dan ga je automatisch over op een variabele prijs. Je hebt dan een contract voor onbepaalde tijd.

Een variabel energietarief bij Vattenfall. Is dat nou gunstig?

Onze klanten met een variabel tarief betaalden tussen 2016 en 2021 de laagste prijs, als je kijkt naar het gemiddelde van de top 10-energieleveranciers. Daarnaast hebben we de verwachting dat onze variabele energieprijs tussen eind 2021 en voorjaar 2022 onder het vasteprijsniveau van 1 jaar zal blijven. Deze zal dus nog steeds zeer scherp geprijsd zijn vergeleken met andere energiemaatschappijen. Ook verwachten we dat de variabele prijs in de zomer weer gaat dalen. Kortom: met een variabel tarief bij Vattenfall zit je dus goed.

Als ik naar jullie overstap, kan ik dan kiezen voor een variabele prijs?

Wanneer je naar ons wilt overstappen, kun je kiezen voor een contract met een vaste prijs. Bekijk ons aanbod. Na afloop van dit contract kun je overgaan op een contract met variabele tarieven. Hiervoor hoef je niets te doen. Zodra je contract afloopt, zetten we het automatisch om. 

We helpen je graag