1. Home
  2. Klantenservice
  3. Energietarieven

Je nieuwe energietarieven

Onze variabele leveringstarieven gaan per 1 oktober omhoog. Dat komt omdat de inkoopprijzen in de energiemarkt verder zijn gestegen tot een uitzonderlijk hoog niveau. We leggen je graag uit hoe dit komt. Ook adviseren we je wat de slimste keuzes zijn in jouw situatie.

Duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe tarieven

Je ontvangt van ons altijd een persoonlijk bericht als je tarief wijzigt. We proberen je 30 dagen voor je nieuwe tarieven ingaan te informeren. Bij de tariefswijziging van 1 oktober is dat niet voor al onze klanten gelukt. Je leest hier hoe we dat oplossen.

 

 

Ik heb na 31 augustus bericht gekregen over m'n nieuwe tarieven. Wat nu?

Heb je van ons pas na 31 augustus bericht ontvangen? Dan verschuift de ingangsdatum van je nieuwe tarief.  Dus stel: je ontving op 10 september ons bericht. Je nieuwe tarief gaat dan 30 dagen later in. De ingangsdatum is dan dus niet 1 oktober maar 11 oktober. 

Je hoeft hiervoor niets te doen. We maken dit automatisch voor je in orde. 

 

Mijn tarief gaat dus later in. Hoe werkt dat precies en hoe zie ik dat terug op m'n energierekening?

Je nieuwe tarieven gaan 30 dagen na ons bericht in.

Dus stel je ontving op 10 september bericht over je nieuwe tarieven. De ingangsdatum is dan 30 dagen later. In dit geval 11 oktober. Voor al je verbruik tot 11 oktober betaal je nog je oude tarief.

Je ziet dit straks terug op je jaarafrekening.

Om dit verbruik te bepalen gebruiken we je meterstanden. Dat kan op twee manieren.

  • Heb je een slimme meter? Dan halen we op de datum dat je nieuwe tarieven ingaan je meterstanden automatisch op. 
  • Heb je geen slimme meter of ons geen toestemming gegeven die uit te lezen? Dan schatten we je meterstanden. Daarbij houden we onder andere rekening met je gasverbruik in deze tijd van het jaar. 
Hoe weten jullie wanneer ik bericht heb ontvangen?

Als je een e-mail van ons hebt ontvangen, kijken we naar de verzenddatum van de e-mail. Heb je een brief gekregen?  Dan gaan we ervan uit dat je die drie dagen na de verzenddatum ontvangen hebt.

Check op tijd je termijnbedrag

In Mijn Vattenfall vind je een persoonlijk advies over je termijnbedrag. Hierin zie je meteen of je nog goed uitkomt bij de jaarafrekening. Zo voorkom je een onverwachte bijbetaling.

Termijnbedragadvies

Nieuwe energietarieven per 1-10-2022

Wanneer hoor ik iets van mijn nieuwe tarieven?

Je ontvangt voor 17 september 2022 een bericht van ons over je nieuwe variabele tarieven.

Hoeveel stijgen mijn energiekosten?

Dat hangt af van je contract en je verbruik. In Mijn Vattenfall vind je een persoonlijk advies over je termijnbedrag. Hierin zie je meteen of je nog goed uitkomt bij de jaarafrekening. Zo voorkom je een onverwachte bijbetaling.

Check je termijnbedrag

Waarom stijgen de variabele tarieven?

De inkoopprijzen in de energiemarkt zijn ongekend hoog. Dit ligt onder andere aan de hoge vraag naar energie. Daarnaast brengt de oorlog in Oekraïne, de daaruit voorvloeiende sancties van de EU gericht aan Rusland, en de mogelijke reacties hierop, onzekerheid in de energiemarkt.

Een uitgebreide achtergrond van deze prijsstijging vind je hier:

Waarom onze tarieven stijgen

Gaan de tarieven ook weer dalen?

Dit kunnen we niet voorspellen. We weten bijvoorbeeld niet hoe de oorlog in Oekraïne zich ontwikkelt. We kopen onze energie in op de groothandelsmarkt. Door slim en gespreid in te kopen proberen we de prijzen voor onze klanten natuurlijk zo goed mogelijk te houden. Het is lastig te zeggen of (en wanneer) de tarieven eventueel zullen dalen.

Meer informatie over de stijgende energieprijzen

Hoe wordt bepaald welk verbruik afgerekend wordt met de tarieven vanaf 1 oktober?

Dat ligt eraan of je een slimme meter of een conventionele meter hebt.

  • Bij een slimme meter lezen we de standen uit op 1 oktober 2022 en op de datum van afrekenen.
  • Bij een conventionele meter schatten we de stand op 1 oktober 2022. Op de datum van afrekenen geef je zelf de stand door, zoals altijd bij de jaarafrekening.

Wil je niet dat we op 1 oktober de meterstand schatten? Geef je meterstanden dan op 30 september aan ons door via Mijn Vattenfall. Dit doe je bij 'Mijn Termijnbedrag'. Een paar dagen eerder of later kan ook. We nemen de standen dan niet 1 op 1 over, maar maken daarmee wel een nauwkeurige berekening. 

Waarom stijgen de tarieven van het modelcontract niet?

De prijzen van het modelcontract worden in principe alleen aangepast op 1 januari en 1 juli. Dit is namelijk een speciale contractvorm die leveranciers volgens de wet moeten aanbieden.

De contractvoorwaarden van het modelcontract zijn bij alle leveranciers hetzelfde en zijn opgesteld door de ACM. 

Waarom gaat de prijs van groene stroom ook omhoog?

Onze groene stroom is 100% groen. Opgewekt in Nederland uit de duurzame bronnen zon, wind en water. In ons stroometiket zie je precies waar je stroom vandaan komt. Je zou zeggen dat groene stroom op dit moment goedkoper zou moeten zijn dan grijze. Er is immers geen duur gas nodig om het op wekken. Toch is dat helaas niet zo.

Groene stroom wordt namelijk verhandeld op dezelfde markt als grijze stroom. Daar geldt één inkoopprijs voor alle stroom. Grijze stroom heeft nu nog het grootste aandeel in het totaalaanbod. En daardoor de grootste invloed op de stroomprijs. Het is dus belangrijk dat we blijven investeren in de opwek van duurzame energie. Dat is niet alleen goed voor het milieu, het maakt ons ook onafhankelijker van schaarse fossiele brandstoffen.

Wijzigen de warmtetarieven?

De warmtetarieven wijzigen niet per 1 oktober. Wel verlaagt de overheid in de periode van 1 juli tot en met 31 december 2022 de btw op energie van 21% naar 9%.

Meer over de kosten van stadswarmte

Voorwaarden

Mogen de leveringstarieven wel wijzigen?

We kregen een aantal keer de vraag of we als energieleverancier onze tarieven wel mogen wijzigen. Graag zijn we hier transparant over. Want we doen er alles aan om een gunstig energietarief te bieden aan onze klanten, door gunstig in te kopen.

Jammer genoeg blijven de inkoopprijzen stijgen en bevinden we ons in een uitzonderlijke situatie. Hierdoor zijn we genoodzaakt onze variabele tarieven te verhogen. De mogelijkheid om onze variabele tarieven te verhogen of te verlagen staat in artikel 19.3 van de algemene voorwaarden.

Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen? 

19.3. Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden. 

Bekijk de algemene voorwaarden

Waar vind ik de voorwaarden?

We hebben verschillende voorwaarden: bijvoorbeeld algemene voorwaarden, specifieke productvoorwaarden en actievoorwaarden. Je vindt ze hier:

Naar alle voorwaarden

Wat wordt bedoeld met algemene voorwaarden?

Op de overeenkomst die we met je hebben gesloten zijn algemene voorwaarden van toepassing. Dit zijn afspraken die we met elkaar maken over het leveren van gas en/of elektriciteit. Je vindt de voorwaarden hier: 

 

Bekijk de algemene voorwaarden

Hulp nodig bij betalen?

Ook als je er financieel niet meer uitkomt staan we voor je klaar. In Mijn Vattenfall en onze app maak je eenvoudig een betaalafspraak als betalen even niet gaat. Of we helpen je persoonlijk als je er online niet uitkomt.

Hulp bij betalen

Moeite met energierekening betalen

Wat zijn gevolgen als ik mijn energierekening niet kan betalen?

Ook als je er financieel niet meer uitkomt staan we voor je klaar. Zo maak je in Mijn Vattenfall eenvoudig een betaalafspraak als betalen even niet gaat. Of we helpen je persoonlijk als je er online niet uitkomt.

Gaan je betaalproblemen verder dan de energierekening? Dan kun je terecht bij Geldfit en Geldfit Zakelijk. Een samenwerking waar Vattenfall bij aangesloten is en die hulp biedt als je er zelf niet meer uitkomt. 

Bekijk onze hulp bij betalen

Ik maak me zorgen over mijn energierekening

Ga aan de slag met Geldfit. Dit is een samenwerking waar Vattenfall bij aangesloten is. Hier vind je hulp als je er zelf niet meer uitkomt met je energierekening.

Aan de slag met Geldfit

Compensaties vanuit de overheid

In het nieuws hoorde ik over een noodfonds, hoe zit het daarmee?

Voor steeds meer mensen wordt energie onbetaalbaar. Samen met andere energieleveranciers en het Kabinet werken we aan oplossingen voor dit probleem. Een van de plannen die op tafel ligt is een noodfonds. Op dit moment wordt dit plan verder uitgewerkt. Het kabinet verwacht hier vrijdag een besluit over te nemen. Op het moment dat er meer over bekend is, lees je het hier.

Welke compensaties zijn er vanuit de overheid?

Vanwege de hogere kosten voor stroom, gas en/of warmte in 2022 zijn er drie maatregelen vanuit de overheid. Er is een verhoogde teruggave energiebelasting, een verlaging van de energiebelasting van stroom en een verlaging van de btw op energie. Deze staan los van elkaar en gelden dus naast elkaar.

Meer over de compensaties

Komen er ook nog nieuwe compensaties vanuit de overheid?

Dat weten we nog niet. De overheid houdt de situatie op de energiemarkt scherp in de gaten. Door de hoge prijzen kunnen mensen in geldnood raken, waardoor de overheid nieuwe compensaties in kan voeren.

We houden je natuurlijk op de hoogte over eventuele nieuwe compensaties of maatregelen vanuit de overheid.

Meer over de huidige energiemarkt

Meer over belastingen en overheidsheffingen

Hoe zit het ook alweer met de btw-verlaging?

De overheid verlaagt de btw op energie tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022 tijdelijk van 21% naar 9%. Je betaalt in die periode dus altijd maar 9% btw over je energie. Dit is een compensatie voor de stijgende energiekosten.

Meer over belastingen en overheidsheffingen

Worden overal prijzen met 9% btw getoond?

Je ziet bij ons meestal de prijzen met 9% btw. Omdat de btw-verlaging een tijdelijke aanpassing is, zie je soms ook nog prijzen met 21%. We vermelden altijd duidelijk welk percentage gebruikt wordt.

Natuurlijk betaal je maar 9% btw in de periode 1 juli 2022 – 31 december 2022. Dit vind je duidelijk terug op je factuur.

Hier zie je de prijzen met 9% btw:

  • Brieven, e-mails en berichten over je tarieven per 1 juli
  • Berekening termijnbedrag en termijnbedragadvies
  • Jaarafrekening en eindafrekening
  • Online tarievenbladen voor stadswarmte
  • Berekening van kosten van je verbruik in onze app en in Mijn Vattenfall
  • Contractbevestiging stadswarmte

Hier zie je de prijzen met 21% btw:

  • De contractaanbieding die je van ons ontvangt
  • Contractbevestiging gas en/of stroom en Mijn Contract

Meer over belastingen en overheidsheffingen

We informeren je persoonlijk

Voor 1 oktober ontvang je van ons een persoonlijk bericht met je huidige en de nieuwe energietarieven naast elkaar. Dan zie je precies wat er gewijzigd is. Je kunt je nieuwe tarieven ook alvast bekijken in Mijn Vattenfall.

Bekijk mijn tarieven

Informatie over vaste prijscontracten

Hoe kan ik een vaste prijscontract afsluiten?

Je kunt nu bij ons geen vaste prijscontract afsluiten. Dat komt door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten. Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, worden vaste prijscontracten mogelijk ook weer aangeboden.

Het modelcontract bieden wij wel aan. Dit is een contract met een variabele prijs.

Naar ons modelcontract

Wanneer kan ik weer een vaste prijscontract afsluiten?

Dat kunnen we niet voorspellen. Er zijn nu geen vaste prijscontracten door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten. Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, worden vaste prijscontracten mogelijk ook weer aangeboden.

Het modelcontract bieden wij wel aan. Dit is een contract met een variabele prijs.

Naar ons modelcontract

Waarom zijn er geen vaste prijscontracten?

Dat komt door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten. Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, worden vaste prijscontracten mogelijk ook weer aangeboden.

Het modelcontract bieden wij wel aan. Dit is een contract met een variabele prijs.

Naar ons modelcontract

Ik heb een vast contract, wat betekenen de nieuwe tarieven voor mij?

Tot het einde van de overeengekomen contractperiode merk je niets van de gestegen energieprijzen.

Wat dit precies betekent voor je termijnbedrag hangt ook af van je verbruik. Bekijk ons persoonlijke advies in Mijn Vattenfall en onze Energie-app. Daar zie je meteen of het verstandig is om je termijnbedrag aan te passen.

Ons contractadvies per situatie

Je hebt een vast contract dat binnenkort afloopt

Loopt je contract binnenkort af, dan ga je automatisch over op een variabele prijs contract. We doen je geen aanbod voor een nieuw vaste prijs contract. 

Er zijn nu geen vaste prijscontracten door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten. Je gaat met de variabele tarieven meer betalen dan je nu betaalt. Na afloop van je contract gaan je energiekosten dus omhoog.

Je hebt een contract met een variabele prijs

Voor het merendeel van onze klanten (98%) geldt dat op dit moment onze variabele prijs een stuk lager is dan de prijzen die nu worden aangeboden in de energiemarkt. Je hoeft daarom niets te doen. Vanwege de huidige onzekerheid en prijsschommelingen in de energiemarkt bieden we momenteel geen contracten met een vaste prijs aan.

Je wilt overstappen op een vast contract

Je kunt nu bij ons geen vaste prijscontract afsluiten. Dat komt door de hoge prijzen, de onzekere situatie en de grote prijsbewegingen op energiemarkten.

Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, worden vaste prijscontracten mogelijk ook weer aangeboden.

Je wilt overstappen naar Vattenfall

Wanneer je naar ons wilt overstappen, kunnen we je ons modelcontract aanbieden. Dit is een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.

Bekijk ons aanbod

Wat voor contract heb ik?

Kijk in Mijn Vattenfall bij contractduur. Staat daar een looptijd, zoals 1 jaar, dan heb je een vast contract. Staat er onbepaalde tijd, dan heb je een variabel contract.

Grip op je verbruik met de Energie-app

Met de Vattenfall Energie-app heb je altijd en overal inzicht in je verbruik. Regel handig en snel je zaken, krijg tips om energie te besparen en geniet van korting op energiebesparende producten. Zo wordt duurzamer leven een stuk makkelijker. 

Download de app

Over je termijnbedragadvies

Klopt mijn termijnbedrag nog wel?

Dat hangt af van je contract en je verbruik. In Mijn Vattenfall vind je daarom een persoonlijk advies over je termijnbedrag. Hierin zie je meteen of je nog goed uitkomt bij de jaarafrekening. Zo voorkom je een onverwachte bijbetaling.

Check je termijnbedrag

Zijn de nieuwe tarieven al in het termijnbedragadvies verrekend?

Ja. In de termijnbedragadviezen in onze Energie-app en Mijn Vattenfall zijn de nieuwe tarieven per 1 oktober verwerkt.

Check je termijnbedrag

Wordt mijn termijnbedrag aangepast?

Nee, we passen je termijnbedrag niet aan. Wel adviseren we om je termijnbedrag te checken met ons termijnbedragadvies. Het termijnbedrag is een voorschot, het daadwerkelijk verbruik wordt met de juiste tarieven afgerekend.

Check je termijnbedrag

Er staat geen termijnbedragadvies voor mij klaar. Wat nu?

In Mijn Vattenfall of de Energie-app zou je een termijnbedragadvies moeten vinden. Vind je deze niet, dan gaan we je helpen met een oplossing.

  • Heb je nog een conventionele meter? We kunnen dan niet automatisch je meterstanden ophalen. Vul je meterstanden in, dan berekenen we alsnog een termijnbedragadvies voor je.
  • Heb je wel een slimme meter, maar geen toestemming gegeven om je standen uit te lezen? Geef ons hier dan toestemming voor. We zetten dan regelmatig een termijnbedragadvies voor je klaar, berekend met je werkelijke energieverbruik. Zo weet je steeds of je nog goed uitkomt voor de jaarafrekening.  
  • Ben je minder dan 6 maanden klant bij ons? We hebben dan nog niet voldoende gegevens over je verbruik om je een goed advies te geven. 6 maanden nadat je klant bent geworden, ontvang je van ons je eerste termijnbedragadvies.  
Wat is een termijnbedrag ook alweer?

Het termijnbedrag is het bedrag dat je elke maand aan ons betaalt voor je energie. Dit is een voorschot op de kosten die je in een jaar maakt.

Zo komt je termijnbedrag tot stand

Een heldere jaarafrekening zonder verrassingen

We beloven je een begrijpelijke jaarafrekening zonder verrassingen. Daarom krijg je regelmatig een persoonlijk termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall, de Energie-app of via ons Seintje. Zodat je op tijd weet of je goed uitkomt bij de jaarafrekening. Of dat het verstandiger is om je termijnbedrag aan te passen. Je weet altijd waar je voor betaalt.

Een heldere jaarafrekening

We helpen je graag