1. Home
  2. Klantenservice
  3. Energietarieven

Variabele tarieven omlaag per 1 april

De inkoopprijzen voor energie daalden de afgelopen maanden. Deze daling zie je per 1 april terug in je variabele leveringskosten. Hier ontvang je voor 1 maart persoonlijk bericht over.

Tarieven 1 april 2023 lager voor bestaande klanten

Klanten vragen ons waarom we de tarieven voor nieuwe klanten al eerder verlagen dan voor bestaande klanten. We begrijpen dat het nu wat gek lijkt dat nieuwe klanten een lager tarief krijgen aangeboden. Maar maakt u zich geen zorgen: tarieven van bestaande klanten zullen per 1 april lager uitvallen dan voor klanten die nu een contract afsluiten. We kopen voor onze bestaande klanten alleen langer van tevoren in. Over het jaar bekeken zijn bestaande klanten dus goedkoper uit dan nieuwe klanten. Dat is ook in 2022 én de jaren daarvoor het geval geweest. Afgelopen jaar wisten wij de prijzen bovendien heel lang veel lager te houden dan andere energiebedrijven. Wij waarderen onze trouwe klanten, die ook in deze onzekere periode bij ons zijn gebleven.

Laatste update: 3 februari 2023

We informeren je persoonlijk

Voor 1 april ontvang je van ons een persoonlijk bericht met je huidige en de nieuwe energietarieven naast elkaar. Dan zie je precies wat er gewijzigd is. Je kunt je nieuwe tarieven dan ook bekijken in Mijn Vattenfall.

Bekijk je tarieven

Prijsplafond: dit betekent het voor jou

In 2023 geldt er een prijsplafond voor energie. Daardoor betaal je tot een bepaald verbruik het plafondtarief. Bekijk de video's en ontdek wat dit precies betekent voor jou.

Alles over het prijsplafond

Moeite met energierekening betalen

Wat zijn gevolgen als ik mijn energierekening niet kan betalen?

Ook als je er financieel niet meer uitkomt staan we voor je klaar. Zo maak je in Mijn Vattenfall eenvoudig een betaalafspraak als betalen even niet gaat. Of we helpen je persoonlijk als je er online niet uitkomt.

Gaan je betaalproblemen verder dan de energierekening? Dan kun je terecht bij Geldfit en Geldfit Zakelijk. Een samenwerking waar Vattenfall bij aangesloten is en die hulp biedt als je er zelf niet meer uitkomt. 

Bekijk onze hulp bij betalen

Ik maak me zorgen over mijn energierekening

Ga aan de slag met Geldfit. Dit is een samenwerking waar Vattenfall bij aangesloten is. Hier vind je hulp als je er zelf niet meer uitkomt met je energierekening.

Aan de slag met Geldfit

Hulp nodig bij betalen?

Ook als je er financieel niet meer uitkomt staan we voor je klaar. In Mijn Vattenfall en onze app maak je eenvoudig een betaalafspraak als betalen even niet gaat. Of we helpen je persoonlijk als je er online niet uitkomt.

Hulp bij betalen

Grip op je verbruik met de Energie-app

Met de Vattenfall Energie-app heb je altijd en overal inzicht in je verbruik. Regel handig en snel je zaken, krijg tips om energie te besparen en geniet van korting op energiebesparende producten. Zo wordt duurzamer leven een stuk makkelijker. 

Download de app

Voorwaarden

Mogen de leveringstarieven wel wijzigen?

We kregen een aantal keer de vraag of we als energieleverancier onze tarieven wel mogen wijzigen. Graag zijn we hier transparant over. Want we doen er alles aan om een gunstig energietarief te bieden aan onze klanten, door gunstig in te kopen.

Jammer genoeg blijven de inkoopprijzen stijgen en bevinden we ons in een uitzonderlijke situatie. Hierdoor zijn we genoodzaakt onze variabele tarieven te verhogen. De mogelijkheid om onze variabele tarieven te verhogen of te verlagen staat in artikel 19.3 van de algemene voorwaarden.

Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen? 

19.3. Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden. 

Bekijk de algemene voorwaarden

Waar vind ik de voorwaarden?

We hebben verschillende voorwaarden: bijvoorbeeld algemene voorwaarden, specifieke productvoorwaarden en actievoorwaarden. Je vindt ze hier:

Naar alle voorwaarden

Wat wordt bedoeld met algemene voorwaarden?

Op de overeenkomst die we met je hebben gesloten zijn algemene voorwaarden van toepassing. Dit zijn afspraken die we met elkaar maken over het leveren van gas en/of elektriciteit. Je vindt de voorwaarden hier: 

 

Bekijk de algemene voorwaarden

Een heldere jaarafrekening zonder verrassingen

We beloven je een begrijpelijke jaarafrekening zonder verrassingen. Daarom krijg je regelmatig een persoonlijk termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall, de Energie-app of via ons Seintje. Zodat je op tijd weet of je goed uitkomt bij de jaarafrekening. Of dat het verstandiger is om je termijnbedrag aan te passen. Je weet altijd waar je voor betaalt.

Een heldere jaarafrekening

We helpen je graag