1. Home
  2. Klantenservice
  3. Nieuwe energietarieven

Je variabele leveringstarief gaat per 1 april omhoog

De inkoopprijzen van stroom en gas zijn sinds eind vorig jaar ongekend hoog. Mede door de oorlog in Oekraïne en de crisis met Rusland zijn ze de afgelopen tijd helaas nog verder gestegen. Daardoor gaan onze tarieven ook omhoog per 1 april. We leggen je graag uit wat dit precies betekent voor je energierekening.

Antwoord op andere veelgestelde vragen

Waarom is de prijsverhoging niet eerder bekend gemaakt?

De oorlog in Oekraïne en de ontwikkelingen daarna hebben ons ook overvallen. De kosten van de energie die wij inkopen zijn dusdanig snel aan het stijgen dat we eerder moeten doorberekenen. Vandaar dat we je minder ver van te voren informeren dan je van ons gewend bent.  

Waarom verhogen jullie je tarieven en andere leveranciers niet?

Hoe energie wordt ingekocht, verschilt per leverancier. Omdat wij ook niet precies weten hoe andere energiebedrijven hun energie inkopen, kunnen we hier niets over zeggen.

Is de prijsstijging een reactie op de btw verlaging?

De prijsstijging die wij per 1 april doorvoeren staat los van de btw verlaging die de overheid op 11 maart heeft aangekondigd. De kosten van de energie die wij hebben ingekocht zijn dusdanig snel gestegen dat we deze eerder moeten doorberekenen. De nieuwe tarieven per 1 april zijn vastgesteld voordat het besluit van de overheid bekend werd over het verlagen van de btw.

Het variabele tarief gaat weer omhoog. Had ik mijn tarief eerder vast moeten zetten?

Je variabele tarief per 1 april is nog steeds lager dan de vaste prijzen die we de afgelopen maanden aanboden. Ook is dit tarief een heel stuk lager dan de vaste prijzen op dit moment. Wij adviseren je dus nog steeds een variabel tarief. Zodra de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, dalen de variabele tarieven ook.

Waarom gaat de prijs van groene stroom ook omhoog?

Groene stroom wordt in principe opgewekt met wind en zon. Maar als er weinig wind of zon is, moeten de centrales tóch draaien om aan de stroomvraag te kunnen voldoen. En dat is best vaak door het jaar heen. Bij de opwekking van stroom in de centrales speelt aardgas, naast kolen en biomassa, een belangrijke rol. En de kosten van aardgas zijn de afgelopen tijd zeer fors gestegen. 

Wat is het prijsverschil tussen vast en variabel?

De variabele tarieven zijn op dit moment nog steeds een stuk lager dan de vaste tarieven. We verwachten dat dit nog wel even zo blijft. Hoeveel het verschil precies is, is moeilijk te zeggen. Het hangt er vanaf wanneer het vaste contract is afgesloten. Maar om een rekenvoorbeeld te geven: een huishouden met een gemiddeld verbruik was de afgelopen maanden met een vast contract zo’n € 750 per jaar duurder uit. 

Wijzigen de warmtetarieven?

De warmtetarieven wijzigen niet per 1 april. 

Zijn de nieuwe tarieven al in het termijnbedragadvies verrekend?

Ja. In de termijnbedrag adviezen in de App en Mijn Vattenfall zijn de nieuwe tarieven per 1 april verwerkt. De btw verlaging die is aangekondigd, is nog niet verwerkt. Dit zal gedaan worden zodra de regeling duidelijk is. 

Er staat geen termijnbedragadvies voor mij klaar. Wat nu?

Je hebt gekeken in Mijn Vattenfall of de Energie-App en er staat geen advies klaar. We gaan je helpen met een oplossing. 

  • Heb je nog een conventionele meter? We kunnen dan niet automatisch je meterstanden ophalen. Vul je meterstanden in, dan berekenen we alsnog een termijnbedragadvies voor je. 
  • Heb je wel een slimme meter, maar geen toestemming gegeven om je standen uit te lezen? Je kunt dan twee dingen doen. Vul je meterstanden in, dan berekenen we alsnog een advies. Of geef ons toestemming om je meterstanden automatisch uit te lezen. We zetten dan regelmatig een termijnbedragadvies voor je klaar, berekend met je werkelijke energieverbruik. Zo weet je steeds of je nog goed uitkomt voor de jaarafrekening.   
  • Ben je minder dan 6 maanden klant bij ons? We hebben dan nog niet voldoende gegevens over je verbruik om je een goed advies te geven. 6 maanden nadat je klant bent geworden, ontvang je van ons je eerste termijnbedragadvies.   
Wat als ik mijn energierekening niet meer kan betalen?

Ook als je er financieel niet meer uitkomt staan we voor je klaar. Zo maak je in Mijn Vattenfall en onze App eenvoudig een betaalafspraak als betalen even niet gaat. Of we helpen je persoonlijk als je er online niet uitkomt. Gaan je betaalproblemen verder dan de energierekening? Dan kun ook terecht bij Geldfit en Geldfit Zakelijk. Een samenwerking waar Vattenfall bij aangesloten is en die hulp biedt als je er zelf niet meer uitkomt. Bekijk onze hulp bij betalen.

We informeren je persoonlijk

Voor 1 april ontvang je van ons een persoonlijk bericht met je huidige en de nieuwe energietarieven naast elkaar. Dan zie je precies wat er gewijzigd is. Je kunt je nieuwe tarieven ook alvast bekijken in Mijn Vattenfall.

Bekijk mijn tarieven

Hoeveel ga ik meer betalen?

Hoeveel je kosten stijgen, hangt ook af van je verbruik. Om je een idee te geven, hebben we een rekenvoorbeeld gemaakt met een gemiddeld energieverbruik van 2.250 kWh stroom en 1.200 m3 gas. Met dit verbruik ga je per maand €3 meer betalen voor stroom en €8 meer voor gas. 

Wil je weten of je je maandbedrag moet aanpassen, vraag dan een termijnbedragadvies aan in Mijn Vattenfall.  

Ik wil een termijnbedragadvies

Waarom een tussentijdse prijsverhoging?

Normaal gesproken passen we onze variabele tarieven één of twee keer per jaar aan. Door de oorlog in Oekraïne en crisis met Rusland zijn de energieprijzen enorm gestegen. Dat geldt ook voor de inkoopprijzen op de groothandelsmarkt. Dit is de markt waarop wij en andere leveranciers energie inkopen. Deze prijsstijging zorgt er helaas voor dat wij onze variabele tarieven tussentijds moeten verhogen per 1 april.

Handige checklist om kosten te besparen

Met de stijging van de tarieven, is besparen op je kosten nog belangrijker geworden. Bekijk onze checklist. Profiteer je al van alle voordelen? 

  • Vraag Blijven Loont-korting aan. Elk jaar meer korting op de variabele leveringskosten van stroom. Dat noemen we Blijven Loont. Je korting groeit elk jaar met 5%, tot een blijvend voordeel van 25%. 
  • Meld je aan voor Exclusief. Hiermee kun je met inkoopvoordeel en je gespaarde punten bespaarproducten aanschaffen met flinke korting en soms zelf helemaal gratis. Aanmelden voor Exclusief
  • Betaal per automatische incasso. Voor betalen met acceptgiro rekenen we € 1,82 administratiekosten per acceptgiro. Je bespaart deze kosten als je automatisch betaalt. Dit is gratis en je kiest bij ons zelf je betaaldag. Je past het online aan in Mijn Vattenfall. Zo vaak als je wilt. 
  • Doe je voordeel met onze bespaartips. Wil jij energiekosten besparen? Energiehack dan je woning met onze slimme tips. Of bekijk de tips in de Energie-app onder Duurzaam en Slim. 

Ons contractadvies per situatie

We geven je een contractadvies dat past bij jouw situatie. Weet je niet wat voor contract je hebt? Kijk in Mijn Vattenfall bij contractduur. Staat daar een looptijd, zoals 1 jaar, dan heb je een vast contract. Staat er onbepaalde tijd, dan heb je een variabel contract. 

 

Je hebt een vast contract dat binnenkort afloopt

Als je niets doet, gaat je contract automatisch over op een contract met variabele tarieven. Dit contract is voor onbepaalde tijd en maandelijks opzegbaar. Momenteel zijn de tarieven van een contract met variabele tarieven lager dan de vaste tarieven. 

Als er een verlengaanbod voor je klaarstaat in Mijn Vattenfall, dan kun je ervoor kiezen je tarieven opnieuw vast te zetten. Je hebt dan de zekerheid dat je leveringstarieven in de periode van je contract niet veranderen. Wel betaal je momenteel meer dan een contract met variabele tarieven.

Je hebt een variabel contract | contract voor onbepaalde tijd

Op dit moment is onze variabele prijs een stuk lager dan onze vaste prijzen. Een variabel contract is daarom op dit moment de beste optie. 

Je wilt overstappen naar Vattenfall

Wanneer je naar ons wilt overstappen, kunnen we je ons modelcontract aanbieden. Dit is een variabel contract. Bekijk ons aanbod

Je wilt overstappen op een vast contract

Op dit moment is ons variabele tarief een stuk lager dan onze vaste tarieven. Met een variabel contract ben je daarom nu het beste uit. Daarnaast bieden we nu gezien de huidige situatie in Oekraine alleen variabele contracten aan. 

We helpen je graag