1. Thuis
  2. Toegankelijkheidsverklaring

Zo zorgen we voor digitale toegankelijkheid

We vinden het belangrijk dat iedereen onze website en Energie-app kan gebruiken. Daarom volgen we de WCAG-regels (Web Content Accessibility Guidelines) en testen we regelmatig op toegankelijkheid.

Toegankelijkheid van onze website, app en chat

Groene waarmerk drempelvrij met 2 sterrenDe website vattenfall.nl, app en chat zijn gecontroleerd op de WCAG 2.2-regels, niveau A en AA. Het onderzoek is uitgevoerd door Cardan, volgens de WCAG-EM evaluatiemethode. De uitkomst van het onderzoek is dat vattenfall.nl, Mijn Vattenfall en de Energie-app het groene Waarmerk Drempelvrij met 2 sterren mag dragen.

De uitkomsten van het onderzoek staan hieronder:

Website

Website

Cardan onderzocht onze website tussen 19 mei en 11 juni 2025. De website voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Er zijn 30 pagina’s onderzocht en die voldoen aan alle 56 succescriteria.

Bekijk het website onderzoeksrapport

Persoonlijk aanbod

Ook het persoonlijke aanbod aan klanten is in het onderzoek meegenomen. Tussen 26 mei 2025 en 17 juni 2025 zijn 2 pagina’s onderzocht. Het persoonlijke aanbod voldoet aan 53 van de 56 succescriteria. Dit betekent dat het aanbod voor 94% toegankelijk is.

Bekijk het persoonlijk aanbod onderzoeksrapport

Mijn Vattenfall

Tussen 12 mei 2025 en 4 juli 2025 heeft Cardan 38 Mijn Vattenfall pagina’s onderzocht. Deze pagina’s voldoen aan alle 56 succescriteria.

Bekijk het Mijn Vattenfall onderzoeksrapport

Energie-app

Android Energie-app

De Android Energie-app is ook door Cardan onderzocht. Dit is gebeurd tussen 12 en 19 mei 2025. Tijdens het onderzoek zijn 16 schermen onderzocht. Deze voldoen aan alle 50 succescriteria.

Bekijk het Android Energie-app onderzoeksrapport

iOS Energie-app

Ook de iOS Energie-app is onderzocht. Tussen 12 mei 2025 en 4 juli 2025 heeft Cardan 17 schermen onderzocht. Deze voldoen aan alle 50 succescriteria.

Bekijk het iOS Energie-app onderzoeksrapport

Nina chat

Ook Nina chat is in het onderzoek meegenomen. Cardan deed dit onderzoek van 12 tot 27 mei 2025. Er is 1 pagina onderzocht en deze voldoet aan 54 van de 56 succescriteria. Dit betekent dat het Nina chat voor 96% toegankelijk is.

Bekijk het Nina chat onderzoeksrapport

Hulpmiddelen voor digitale toegankelijkheid

Op onze website vattenfall.nl, Energie-app en Nina chat zijn verschillende hulpmiddelen ingesteld om de digitale toegankelijkheid te verbeteren:

Website

Website

Hulpmiddelen die de digitale toegankelijkheid van onze website verbeteren:

  • De website is te bedienen met een toetsenbord.
  • We gebruiken voldoende contrast en duidelijke tekstgroottes.
  • De website werkt goed op alle schermen, en tekst blijft leesbaar bij vergroten.
  • Navigatie en labels zijn op elke pagina hetzelfde.
  • Fouten in formulieren worden duidelijk weergegeven.

Persoonlijk aanbod

Hulpmiddelen die de digitale toegankelijkheid van het persoonlijk aanbod verbeteren:

  • De pagina is volledig te bedienen met een toetsenbord.
  • Interactieve onderdelen hebben de juiste structuur en rol.
  • Foutmeldingen bij invoervelden zijn duidelijk.
  • Er zijn geen problemen meer met kleurcontrast.
  • Op bijna alle plekken worden semantisch correcte koppen gebruikt.
  • Voor visuele content zijn alternatieven aanwezig.

Mijn Vattenfall

Hulpmiddelen die de digitale toegankelijkheid van Mijn Vattenfall verbeteren:

  • De paginataal is goed ingesteld voor schermlezers.
  • De navigatiestructuur is consequent.
  • Voor media, zoals video’s, zijn alternatieven aanwezig (zoals ondertiteling).
  • Er wordt geen tekst gebruikt in afbeeldingen.
  • Pagina’s hebben een logische en voorspelbare opbouw.
Energie-app

Andriod Energie-app

Hulpmiddelen die de digitale toegankelijkheid van onze Android Energie-app verbeteren:

  • De focusvolgorde is logisch en consistent.
  • Tekst kan vergroot worden.
  • Interactieve elementen zijn voorzien van een zichtbare focus.
  • In veel schermen worden koppen en labels correct gebruikt.
  • De meeste onderdelen werken met schermlezers (zoals TalkBack).
  • Foutmeldingen en gebruikersinstructies zijn duidelijk.

iOS Energie-app

Hulpmiddelen die de digitale toegankelijkheid van onze iOS Energie-app verbeteren:

  • Paginatitels zijn duidelijk en consistent.
  • De leesvolgorde is logisch en de app is te bedienen met een toetsenbord.
  • Tekst kan worden vergroot.
  • Veel onderdelen geven audiofeedback via VoiceOver.
  • Interactieve elementen hebben een zichtbare focusmarkering.
  • Kernfunctionaliteiten werken goed met schermlezers.
Nina chat

Hulpmiddelen die de digitale toegankelijkheid van Nina chat verbeteren:

  • Nina chat is volledig te bedienen met een toetsenbord.
  • Het focuskader is duidelijk zichtbaar.
  • Koppen, labels en linkdoelen worden correct gebruikt.
  • Schermlezers zoals VoiceOver en TalkBack worden ondersteund.
  • Het kleurcontrast voldoet ruim aan de norm.
  • Foutmeldingen en formulierfeedback zijn deels toegankelijk.
  • De weergave past zich goed aan verschillende schermen aan en blijft leesbaar bij vergroten.

We blijven verbeteren

Omdat we toegankelijkheid belangrijk vinden, blijven we werken aan verbeteringen. We doen dat op deze manieren:

  • We lossen problemen op die de toegankelijkheid nog in de weg staan
  • Nieuwe onderdelen op de website maken we meteen toegankelijk
  • We voeren regelmatig controles en tests uit
  • Onze medewerkers krijgen training over digitale toegankelijkheid