Slimme warmtemeter voor uw onderneming

Een slimme warmtemeter leest automatisch uw meterstanden uit. U hoeft dus zelf geen meterstanden meer door te geven. U bekijkt uw verbruik eenvoudig in Mijn Vattenfall Zakelijk.

Voordelen van een slimme meter

Uitlezen op afstand

Uw meterstand wordt automatisch uitgelezen. U hoeft hiervoor niet meer zelf de technische ruimte in.

EnergieKostenOverzicht

Hierin staat uw maandverbruik voor warmte. Ook ziet u of u meer of minder verbruikt dan vorig jaar én wat vergelijkbare bedrijven verbruiken.

Altijd inzicht in uw verbruik

U kunt uw verbruik bekijken in Mijn Vattenfall Zakelijk. Zo hebt u altijd inzicht wanneer het u uitkomt.

Alles over de installatie

Heeft u nog geen slimme meter dan komen we nog bij u langs voor de installatie. Dat zijn we als warmteleverancier zelfs wettelijk verplicht. Eind 2026 hebben al onze klanten er eentje aangeboden gekregen. Als uw bedrijf aan de beurt is, krijgt u een bericht. Dit zijn de 3 stappen naar een slimme warmtemeter:

  1. U ontvangt een brief of een e-mail
    Wanneer uw bedrijf aan de beurt is, krijgt u een brief of e-mail met een afspraak voor de plaatsing. Komt een andere datum u beter uit? Volg dan de stappen in het bericht om de afspraak te wijzigen.

  2. U bereidt zich voor
    Zorg ervoor dat de technisch beheerder of contactpersoon op de hoogte is van ons bezoek.

  3. De monteur komt langs
    Een monteur van Vattenfall komt langs om de slimme meter te plaatsen. Onze monteurs zijn gecertificeerd en kunnen zich altijd legitimeren.

    Goed om te weten:

    • Tijdens de werkzaamheden kan de warmte en/of stroom er tijdelijk uit liggen.
    • De slimme warmtemeter is een klein kastje dat we aansluiten op uw bestaande warmtemeter. De warmtemeter vervangen we dus niet.
    • Het kan zijn dat er nog geen afspraak voor installatie is ingepland, maar dat er een monteur bij u komt in verband met onderhoud of een storing aan uw afleverset. Dan zijn we al bij u en maken we als dat kan gebruik van dat moment om de slimme meter te plaatsen. Dat scheelt een extra bezoek.

Het uitlezen van uw slimme meter

Misschien hangt er al een slimme meter in uw technische ruimte. Het kan zijn dat deze nog niet slim werkt. Sinds mei 2022 lezen we van een deel van onze klanten de meterstanden automatisch uit. Wanneer we de standen van uw slimme meter automatisch gaan uitlezen, krijgt u een brief of e-mail. Heeft u die nog niet ontvangen? Dan lezen we de standen nog niet automatisch uit. Bekijk hieronder welk type slimme meter u heeft en of we uw meterstanden uitlezen of niet.

Vattenfall Warmtelink v1-5

Misschien kan uw slimme warmtemeter al meterstanden uitlezen. Dat hangt af van drie dingen: 1) uitlezen is mogelijk en door ons geactiveerd; 2) uitlezen is mogelijk, maar nog niet door ons geactiveerd; 3) uitlezen is niet mogelijk, omdat u bezwaar hebt gemaakt.

Vattenfall Warmtelink vI1

Deze slimme meter leest nog geen meterstanden uit. Zodra we dit gaan activeren, laten we het u weten.

Zo zit het met uw meterstanden

Uw verbruik in Mijn Vattenfall Zakelijk

U ziet alleen uw maandverbruik. De slimme warmtemeter kan geen dag-, uur- of kwartierwaarden doorgeven. Dat is misschien anders dan u voor stroom gewend bent.

Geen meterstanden meer doorgeven

Voordat we starten met het automatisch uitlezen van uw slimme meter krijgt u altijd een brief of e-mail. Vanaf dan hoeft u de meterstanden niet meer zelf door te geven.

Veiligheid en privacy

Het beschermen van klantgegevens vinden wij belangrijk. Daarom gebeurt het uitlezen en verzenden van meetgegevens in een goed beveiligde omgeving. Onbevoegden kunnen er dus niet bij.

Meer over privacy

Veelgestelde vragen

Ondersteunt de slimme warmtemeter ook energieverbruiksmanagers?

Ja, onze slimme meters hebben een consumentenpoort. Hierop kun je met een RJ-12 connector de meeste typen energieverbruiksmanagers aansluiten. Let op: veel van deze apparaatjes zijn nog niet geschikt voor het uitlezen van warmteverbruik in gigajoules (GJ’s). We verwachten wel dat deze mogelijkheid in de komende tijd door fabrikanten wordt toegevoegd.

Wat gebeurt er als mijn bedrijf gaat verhuizen?

De slimme meter hoeft u niet los te schroeven en in te pakken. De meter blijft achter in uw oude pand en blijft eigendom van uw netbeheerder of warmteleverancier. Gaat u verhuizen van 'slim naar slim', dan hoeft u niets te doen. Nog een voordeel van een slimme meter.

Kunnen we de slimme meter ook weigeren?

Nee, de plaatsing van een slimme meter is namelijk een verplichting van de overheid waaraan wij moeten voldoen. U bepaalt wel zelf of we uw meterstand(en) mogen uitlezen. Wilt u dat niet? Dan kunt u altijd bezwaar maken via het bezwaarformulier.

Kan ik zelf een slimme meter voor warmte aanvragen?

U krijgt vanzelf bericht als uw bedrijf aan de beurt is voor een slimme warmtemeter. Uiterlijk eind 2026 hebben we iedereen hierover benaderd.

Ook interessant