Energie afgesloten, wat nu?

Energie afgesloten, wat nu?

Natuurlijk schrik je als je een brief krijgt van je netbeheerder dat ze binnenkort je energie afsluiten. We vertellen je wat te doen.

'Wanneer mag een energiemaatschappij je afsluiten?'

Er is heel wat voor nodig om te worden afgesloten van energie. Je ontvangt altijd vooraf informatie. Eerst van ons en uiteindelijk van je netbeheerder. Niemand wordt zomaar afgesloten van stroom en gas. En een echte afsluiting komt gelukkig maar zelden voor. 

Waarom ontvang je een brief van je netbeheerder over afsluiting energie?

  • Als je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
    De netbeheerder weet nu niet aan wie je energie betaalt en kan je energie afsluiten. Het enige wat je hoeft te doen, is zo snel mogelijk een energiecontract af te sluiten. Wij informeren je netbeheerder en dan is alles weer opgelost.
  • Als je een te grote betalingsachterstand hebt. Wij informeren je regelmatig over je betalingsachterstand. Blijven je betalingen uit, dan kunnen wij overgaan op afsluiting gas en licht. We melden dit bij je netbeheerder  Vervolgens ontvangt je van jouw netbeheerder bericht dat binnenkort je stroom en/of gas afgesloten wordt

Voorkom dat je gas of stroom afgesloten wordt

Heb je een brief van je netbeheerder ontvangen dat binnenkort je energie afgesloten wordt? Onderneem direct actie. Want doe je niets dan word je echt afgesloten. En een nieuwe aansluiting aanvragen bij je netbeheerder is erg kostbaar. We helpen je verder:

Dreigende afsluiting door betalingsproblemen? Neem direct contact op met je energieleverancier

Heb je de ‘aankondigingsbrief einde levering’ van je netbeheerder ontvangen? Zorg ervoor dat je binnen 10 dagen na ontvangst van deze brief de betalingsproblemen samen met ons oplost. Want zodra we een betaalafspraak of een betalingsregeling treffen, vervalt de afsluiting. Het is wel belangrijk dat je je daarna aan de afgesproken regeling houdt. Want als je je er niet aan houdt, mogen we alsnog je energie gaan afsluiten.

Wat als je energieleverancier geen betaalafspraak wil maken?

Lukt het niet (meer) om een afspraak te betaalafspraak met ons te maken? Schakel dan zo snel mogelijk een schuldhulpinstantie in. Op de betalingsherinnering van de energierekening staat wanneer je dit uiterlijk moet hebben gedaan.

Neem contact op met de afdeling Sociale Zaken van je gemeente om je aan te melden. Of meld je aan via onze klantenservice. Accepteert de schuldhulpinstantie je verzoek, stuur ons hier dan zo snel mogelijk een bewijs van. Neem voor de zekerheid ook contact met ons op, dan weet je zeker of dit bewijs is aangekomen. 

Word je schuldhulpverzoek afgewezen?

  • Dan kan onderbewindstelling helpen. Een verzoek tot onderbewindstelling vraag je aan bij de kantonrechter in je rechtsgebied. Op rechtspraak.nl vind je meer informatie en het aanvraagformulier. Sta je onder bewindvoering? Dan kan je bewindvoerder een spoedaanvraag zonder waarborgsom bij ons doen.
  • Lees verder op Energie aansluiten zonder borg

Overstappen na afsluiting energie? Vraag hulp via een bewindvoerder

Overstappen vlak voor of na afsluiting is niet eenvoudig. Heb je een bewindvoerder en is deze bij ons aangesloten, dan kan je bewindvoerder een spoedaansluiting zonder waarborg voor je aanvragen.

Vattenfall Verlicht

Bewindvoerders zoeken samenwerking met Vattenfall

Als bewindvoerder kun je contact met ons opnemen. Samen zorgen we ervoor dat onze energie er voor iedereen is.

Interessant artikel?