Een hoge jaarafrekening? We gaan op zoek naar de oorzaak.

Een hoge jaarafrekening? We leggen uit wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn. Gebruik onze tips & tools om een hoge jaarafrekening te voorkomen. Ze geven inzicht in je verbruik, advies over het juiste termijnbedrag en bieden hulp bij besparen op energiekosten. 

Een hoge jaarafrekening krijgen, vindt niemand leuk

Daarom bieden we verschillende tools en tips waarmee je een hoge jaarafrekening voorkomt. Heb je toch een hoge jaarafrekening? Kijk of je de mogelijke oorzaak vindt en of een betalingsregeling kan helpen.   

Een hoge jaarafrekening? Bekijk de mogelijke oorzaken:

  1. Je hebt meer energie verbruikt
    Is je verbruik hoger dan verwacht, dan heb je gedurende het jaar te weinig betaald. Door dit tekort valt de jaarafrekening hoog uit. Heb je veel stroom of gas verbruikt? Lees dan verder bij: 'Hoge stroomrekening' of 'Hoge gasrekening'.
  2. Je meterstanden zijn geschat
    Hebben we geen meterstanden van je, dan schatten we de standen. Krijgen we je werkelijke standen, dan verrekenen we dit verschil in één keer op de jaarafrekening. Bekijk of op vorige jaarafrekeningen ‘geschatte standen’ vermeld staat en op deze jaarafrekening niet.
  3. Je bent pas verhuisd
    Je termijnbedrag was nog niet afgestemd op het energieverbruik in je nieuwe huis. Is je werkelijke energieverbruik een stuk hoger, dan valt je jaarafrekening ook hoger uit.
  4. Je bent nieuwe klant
    We zijn uitgegaan van het ‘verwachte’ verbruik op jouw adres. Dit verbruik hebben we van je netbeheerder gekregen. Is jouw werkelijke verbruik veel hoger? Dan verklaart dat de hoge jaarafrekening.

Video: Oorzaken hoge jaarafrekening

Hoge stroomrekening? Oorzaak kan zijn:

De tuin

Heb je een vijverpomp, een jacuzzi, een elektrische terrasverwarmer, of misschien je oude vriezer of koelkast in het schuurtje gezet? Dan kan je hoge stroomrekening hierdoor veroorzaakt worden.
Energiebesparen in de tuin

In huis

En niet te vergeten: de wasdroger. Hij gaat misschien al heel wat jaren mee. Maar alleen drogers met Energielabel A+++ gebruiken weinig stroom.
Energiebesparen in huis

Niet de oorzaak?

Bekijk de andere mogelijke oorzaken op deze pagina.

Hoge gasrekening? Oorzaak kan zijn:

De cv-ketel

Kijk of je cv-ketel de oorzaak is van je hoge gasrekening. Een oudere ketel gaat meer gas verbruiken.

Meer gestookt

Vergelijk je gasverbruik met voorgaande jaren. Zo zie je of je gasverbruik is toegenomen in de loop der jaren. Bekijk vorige jaarafrekeningen in Mijn Vattenfall.

Veel in bad of vaak douchen

In een bad gaat veel warm water. Daarom is een bad nemen duur in verbruik. Maar ook vaak of lang douchen kost erg veel warm water.

Niet de oorzaak?

Bekijk de andere mogelijke oorzaken op deze pagina.

Betalingsregeling

Heb je een bijbetaling van € 100,- of meer? Dan is het mogelijk online een betalingsregeling te treffen.

Bekijk de mogelijkheden:
Betalingsregeling

Voorkom verrassingen op de jaarafrekening

  • Inzicht in je energieverbruik
    Gebruik onze gratis Energie app of Mijn Verbruik als je precies wilt weten wat je verbruik is. 
  • Advies over het juiste termijnbedrag
    Heb je een slimme meter en toestemming gegeven je meterstanden uit te lezen? Dan krijg je ons seintje, een e-mail met een termijnbedragadvies. Nog geen slimme meter? Gebruik dan ons termijnbedragadvies. Zo weet je steeds of je termijnbedrag nog past bij je verbruik.
  • Hulp bij energie besparen
    Plan een gratis energiescan. Een energieadviseur kijkt dan live met je mee via je smartphone of tablet en geeft je praktische bespaartips. Of doe de Duurzaam Wonen Check. Onze chatbot Nina helpt je stap voor stap besparen met de drie slimste energieoplossingen, passend bij jouw persoonlijke woonsituatie. Bekijk ook of deze bespaartips je helpen.

Blijven Loont

Elk jaar voordeel als vaste klant. Met Blijven Loont geven we je korting op de variabele leveringskosten van stroom. De korting loopt elk jaar op, tot een blijvend voordeel van 25%.

Ben je al klant? Dan begin je met 10% korting. Je korting groeit elk jaar met 5%, tot aan 25%. Zolang je klant blijft.

Blijven Loont is voor iedereen waar we stroom en gas of warmte aan leveren. Wel vragen we je per automatische incasso te betalen. 

Meer over Blijven Loont

Lees meer over de jaarafrekening