1. MKB
  2. Klantenservice MKB
  3. Zakelijke energietarieven

Nieuwe zakelijke variabele tarieven

Goed nieuws! Per 1 maart gaan de variabele leveringstarieven omlaag. Heb je een zakelijk contract met een variabele prijs? Bekijk dan wat dit voor jouw onderneming betekent.

Tariefswijziging per 1 maart

Als ondernemer wil je duidelijkheid over je energiekosten. Heb je een contract met een variabele prijs, dan wijzigen de hieronder genoemde tarieven per 1 maart.

Het percentage van de daling en de rekenvoorbeelden zijn gebaseerd op Standaard Zakelijk Stroom en Zakelijk Gas, zonder Blijven Loont. 

Stroom

  • Variabele leveringskosten gaan omlaag met ongeveer 15%
  • Vaste leveringskosten blijven gelijk

Gas

  • Variabele leveringskosten gaan omlaag met ongeveer 25%
  • Vaste leveringskosten blijven gelijk

Voor klanten met een gemiddeld zakelijk verbruik (5.000 kWh stroom en 1.750 m3 gas) betekent dit een daling van ongeveer € 410,- per jaar (exclusief btw).

Om precies te zijn: € 131,- stroom en € 279,- voor gas.
Dit is vergeleken met het tarief per 1 januari, waar de nieuwe energiebelasting al in verwerkt is.

Meer over je nieuwe tarieven per 1 maart

Hoe weet ik of deze tariefswijziging voor mij geldt?

Je ontvangt voor 1 februari een persoonlijk bericht van ons als deze tariefswijziging voor jouw onderneming geldt. Ook zie je in Mijn Vattenfall een aankondiging (belletje) over deze tariefswijziging.

Kijk in Mijn Vattenfall

Hoeveel wijzigen de variabele tarieven gemiddeld?

Stel een klant heeft een gemiddeld zakelijk verbruik van 5.000 kWh stroom en 1.750 m3 gas. Dan betaalt deze klant ongeveer € 410,- (ex btw) minder per jaar. Zie ook het rekenvoorbeeld op deze pagina. 

Waarom wijzigen de variabele leveringskosten?

Deze wijziging van de tarieven is het gevolg van de prijsontwikkeling op de energiemarkt in de afgelopen maanden.

Bekijk de marktontwikkeling

Wijzigen de warmtetarieven?

De warmtetarieven staan altijd voor een heel jaar vast. In december 2023 hebben onze warmte-klanten een persoonlijk bericht van ons ontvangen met informatie over de tarieven van 2024.

Welk verbruik wordt afgerekend met de nieuwe tarieven?
  • Bij een slimme meter lezen we de standen uit op de dag dat je nieuwe tarief ingaat. 
  • Bij een gewone meter schatten we de meterstanden zo goed mogelijk in. Wil je liever dat we gebruik maken van je werkelijke meterstanden? Geef deze dan tussen 26 februari en 5 maart aan ons door via Mijn Vattenfall.

Hoe werkt het termijnbedragadvies?

Het termijnbedragadvies checkt of je goed uitkomt op de jaarafrekening. In deze video zie je hoe dit advies ontstaat. 

Bekijk de video

Voorwaarden

Mogen de leveringstarieven wel wijzigen?

We kregen een paar keer de vraag of we als energieleverancier onze tarieven wel mogen wijzigen. We zijn hier helder over. We doen er alles aan om een gunstig energietarief te bieden aan onze klanten door gunstig in te kopen.

De mogelijkheid om onze variabele tarieven te verhogen of te verlagen staat in artikel 19.3 van de algemene voorwaarden. Zie:

Artikel 19. Mogen we deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen? 

19.3. We kunnen met elkaar afspreken dat we de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.

Redenen hiervoor zijn:

  • overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas. Waaronder:
    • prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas
    • wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s
    • wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product
    • en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.

Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen. In dat geval zal deze reden duidelijk aan je uitgelegd worden.

Bekijk de algemene voorwaarden

Hoe wordt bepaald welk verbruik afgerekend wordt met de nieuwe tarieven?

Dat ligt eraan of je een slimme meter of nog een 'oude' meter hebt.

  • Bij een slimme meter lezen we de standen uit op 1e dag van de maand waarin de nieuwe tarieven ingaan.
  • Bij een oude meter schatten de we meterstanden zo goed mogelijk in per de 1e dag van de maand waarin de nieuwe tarieven ingaan. Wil je liever dat we de werkelijke standen gebruiken? Geef deze dan aan ons door. Dit kan tot 5 dagen voor of na de tariefwissel in Mijn Vattenfall. 
Wat wordt bedoeld met algemene voorwaarden?

Op de overeenkomst die we met je hebben gesloten zijn algemene voorwaarden van toepassing. Dit zijn afspraken die we met elkaar maken over het leveren van gas en/of elektriciteit. Je vindt de voorwaarden hier: 

Bekijk de algemene voorwaarden

Waar vind ik de voorwaarden?

We hebben verschillende voorwaarden: bijvoorbeeld algemene voorwaarden, specifieke productvoorwaarden en actievoorwaarden. Je vindt ze hier:

Naar alle voorwaarden

Overal en altijd inzicht in je verbruik en kosten

Als ondernemer wil je grip op je energieverbruik hebben. Zo weet je wat je kan verwachten. Dus zorgen we ervoor dat je altijd inzicht hebt in je verbruik en je kosten. We laten je een vergelijking maken met je verbruik van vorige jaren of zelfs met andere ondernemers. Zo weet je precies wanneer je moet bijsturen, of dat je juist goed zit. 

Lees meer over altijd inzicht

We helpen je graag