Hoe werkt het termijnbedragadvies?
Het termijnbedragadvies checkt of je goed uitkomt op de jaarafrekening. In deze video zie je hoe dit advies ontstaat.
Goed nieuws! Per 1 maart gaan de variabele leveringstarieven omlaag. Heb je een zakelijk contract met een variabele prijs? Bekijk dan wat dit voor jouw onderneming betekent.
Als ondernemer wil je duidelijkheid over je energiekosten. Heb je een contract met een variabele prijs, dan wijzigen de hieronder genoemde tarieven per 1 maart.
Het percentage van de daling en de rekenvoorbeelden zijn gebaseerd op Standaard Zakelijk Stroom en Zakelijk Gas, zonder Blijven Loont.
Stroom
Gas
Voor klanten met een gemiddeld zakelijk verbruik (5.000 kWh stroom en 1.750 m3 gas) betekent dit een daling van ongeveer € 410,- per jaar (exclusief btw).
Om precies te zijn: € 131,- stroom en € 279,- voor gas.
Dit is vergeleken met het tarief per 1 januari, waar de nieuwe energiebelasting al in verwerkt is.
Je ontvangt voor 1 februari een persoonlijk bericht van ons als deze tariefswijziging voor jouw onderneming geldt. Ook zie je in Mijn Vattenfall een aankondiging (belletje) over deze tariefswijziging.
Stel een klant heeft een gemiddeld zakelijk verbruik van 5.000 kWh stroom en 1.750 m3 gas. Dan betaalt deze klant ongeveer € 410,- (ex btw) minder per jaar. Zie ook het rekenvoorbeeld op deze pagina.
Deze wijziging van de tarieven is het gevolg van de prijsontwikkeling op de energiemarkt in de afgelopen maanden.
Bekijk de marktontwikkeling
De warmtetarieven staan altijd voor een heel jaar vast. In december 2023 hebben onze warmte-klanten een persoonlijk bericht van ons ontvangen met informatie over de tarieven van 2024.
Het termijnbedragadvies checkt of je goed uitkomt op de jaarafrekening. In deze video zie je hoe dit advies ontstaat.
We kregen een paar keer de vraag of we als energieleverancier onze tarieven wel mogen wijzigen. We zijn hier helder over. We doen er alles aan om een gunstig energietarief te bieden aan onze klanten door gunstig in te kopen.
De mogelijkheid om onze variabele tarieven te verhogen of te verlagen staat in artikel 19.3 van de algemene voorwaarden. Zie:
Artikel 19. Mogen we deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.3. We kunnen met elkaar afspreken dat we de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.
Redenen hiervoor zijn:
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen. In dat geval zal deze reden duidelijk aan je uitgelegd worden.
Dat ligt eraan of je een slimme meter of nog een 'oude' meter hebt.
Op de overeenkomst die we met je hebben gesloten zijn algemene voorwaarden van toepassing. Dit zijn afspraken die we met elkaar maken over het leveren van gas en/of elektriciteit. Je vindt de voorwaarden hier:
We hebben verschillende voorwaarden: bijvoorbeeld algemene voorwaarden, specifieke productvoorwaarden en actievoorwaarden. Je vindt ze hier:
Als ondernemer wil je grip op je energieverbruik hebben. Zo weet je wat je kan verwachten. Dus zorgen we ervoor dat je altijd inzicht hebt in je verbruik en je kosten. We laten je een vergelijking maken met je verbruik van vorige jaren of zelfs met andere ondernemers. Zo weet je precies wanneer je moet bijsturen, of dat je juist goed zit.