Podcast: Hoe zet je
binnen de transport- en (data)opslagsector concrete stappen in verduurzaming?

In onze podcast ‘Klimaatondernemers aan het woord’ gaan we verder de diepte in bij het beantwoorden van de vraag: hoe zet je binnen de transport- en opslagsector concrete stappen in verduurzaming? Welke innovaties en ontwikkelingen zijn er? We praten hierover met Klimaatondernemers Talitha Koek van GVB en Jeroen Vollmuller van NorthC Datacenters. Ook krijgen we tips en adviezen van tafelgasten Pieter van Ommeren – e-mobility expert bij Vattenfall – en Caryl Jonis, ook werkzaam bij Vattenfall en deskundig op het gebied van de inzet van restwarmte.

Luister of lees mee met de podcast: Hoe zet je binnen de transport- en (data)opslagsector concrete stappen in verduurzaming?

-- Start leesversie podcast --

Jeroen Vollmuller (NorthC):
“Het mooie is dat er ook heel veel kansen liggen. Er zijn heel veel quick wins die je kunt pakken, die dus ook met een acceptabele terugverdientijd terug te brengen zijn.”

Presentatrice:
Je luistert naar Klimaatondernemers aan het woord. De podcast van Vattenfall waarin we ondernemers inspireren en met praktische handvatten helpen om hun bedrijf of organisatie te verduurzamen. Want hoe weet je welke verduurzamingsmaatregelen bij jouw bedrijf passen? Aan welke investeringen moet je denken en hoe verdien je die terug? En hoe kom je erachter van welke subsidies je zoal gebruik kunt maken? Om jou goed op weg te helpen laten we in deze podcast Klimaatondernemers aan het woord. Ondernemers die het duurzaam ondernemen echt in de vingers hebben en verduurzaming niet als een bedreiging zien, maar juist als een kans.

In deze aflevering gaan we twee werelden belichten. De transport- en opslagwereld en de wereld van de data-opslag, oftewel datacenters. We gaan op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe zet je binnen deze twee werelden concrete stappen in verduurzaming? Welke innovaties en ontwikkelingen zijn er binnen de sector van transport en opslag? Zoals in elke aflevering mogen we weer over de schouder meekijken bij echte Klimaatondernemers.

Dit keer spreken met Talitha Koek van GVB, dé openbaar vervoerder van Amsterdam die over vijf jaar klimaatneutraal wil zijn. En met Jeroen Vollmuller van NorthC Datacenters, een koploper in circulair ondernemen.

{Foto van Thalita en Jeroen}

Ook bespreken we de nieuwste ontwikkelingen binnen de transportwereld met Pieter van Ommeren, e-mobility expert bij Vattenfall. En de trends binnen de data-opslagwereld, bespreken we met Caryl Jonis, ook werkzaam bij Vattenfall en deskundig op het gebied van de inzet van restwarmte.

Klimaatondernemers Pieter en Caryl aan het woord

We vragen hen naar concrete en praktische informatie, krijgen een kijkje in de keuken en willen hiermee zo veel mogelijk inspiratie bieden, zodat ook jij stappen kunt zetten om ook Klimaatondernemer te worden.

Presentatrice:
Straks mogen we een kijkje nemen bij de busremise van GVB, waar de ouderwetse dieselbussen vervangen worden door elektrische bussen. Maar eerst een vraag aan één van mijn gasten hier aan tafel, Pieter van Ommeren, e-mobility expert bij Vattenfall. Kun je ons eens vertellen: wat is de status van verduurzaming in de transport- en logistieksector? Waar staan we?

Pieter van Ommeren (Vattenfall):
Om daar iets over te kunnen zeggen is het, denk ik, eerst leuk een bruggetje te maken naar de status van verduurzaming bij personenauto's. Want ik denk dat wat we daar namelijk de afgelopen tien jaar gezien hebben: dat kan wel eens een hele goede voorspeller zijn van wat we in die transportwereld gaan zien. Want als je bedenkt, het is nog geen tien jaar geleden dat de eerste laadpaal in Nederland werd neergezet en ook dat de eerste elektrische voertuigen in Nederland te zien waren. Ja, dat waren inderdaad niet de allermooiste voertuigen, ze waren redelijk duur, ze konden ook niet zo ver. Je kon ook niet zo heel snel laden en er waren ook niet zo heel veel laadpalen. En in die afgelopen tien jaar hebben we dat enorm zien veranderen. Als je kijkt naar de beschikbaarheid van elektrische voertuigen, die nam enorm toe. Evenals de actieradius en de laadsnelheid en de laadinfrastructuur. Dat is allemaal de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. En daarbij daalde ook de kosten van die voertuigen.

En ik denk dat de belangrijkste driver voor die ontwikkeling, dat dat de batterijtechnologie is. Dus de kosten van die batterijen zijn enorm gaan dalen en ook het gewicht van die batterij is gaan dalen. En ik verwacht dat we een soortgelijke trend de komende jaren in de transportsector gaan zien. Dus ik verwacht dat er ook voor het segment bedrijfsbussen tot en met personenbussen en ook vrachtwagens, dat er steeds meer elektrische alternatieven gaan komen, die een steeds beter bereik hebben en ook relatief steeds betaalbaarder worden.


UpdateService
De ontwikkelingen rondom de verduurzaming van de transport- en opslagwereld volgen elkaar in hoog tempo op. Ontvang updates zodra er iets verandert op het gebied van regelingen, subsidies of nieuwe innovaties en meld je aan voor onze UpdateService.


Presentatrice:
In deze podcast zijn we op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe zet ik concrete stappen in verduurzaming en specifiek hoe doe je dat binnen de transportwereld? Bij GVB zijn ze volop bezig met het vervangen van hun 200 dieselbussen door elektrische bussen. Ik zocht ze op bij één van hun busgarages in Amsterdam-West.

Klimaatondernemers-transport-gvb-thalita.jpg

Thalita Koek (GVB):
Dit is onze stallingslocatie. Hier staan ruim 100 bussen, waarvan momenteel 31 elektrische bussen.

Presentatrice:
Waar kan ik dat aan zien?

Thalita Koek:
Ja, dat zie je eigenlijk aan die, ja ik noem het de ‘laadhoedjes’, die witte kapjes zeg maar daarboven. Daar klikt de pantograaf in om te laden, er staat hier momenteel één te laden.

We hebben dus nu 31 van de 200 bussen elektrisch. Het doel is omdat steeds in batches, zeg maar, te elektrificeren. Dus als een dieselbus afgeschreven is, een partij, dan vervangen wij die voor elektrische bussen. En de hele vloot ongeveer is vervangen: ergens midden 2024, is de planning.

Presentatrice:
Als je kijkt naar jullie inspanningen om te verduurzamen, hoe belangrijk is dat voor de stad Amsterdam?

Thalita Koek:
De gemeente Amsterdam heeft sowieso een heel duurzaam beleid. Al jaren. En wil zelf ook in 2030 klimaatneutraal werken. Dus dat hebben wij ook onderschreven. Dus we hebben samen met de gemeente in 2015 al de afspraak gemaakt dat wij onze hele vloot gaan verduurzamen. Zero emissie noemden we dat toen. We wisten toen nog niet dat dat elektrisch zou worden. En ons doel is dus om in 2025 dat ook te halen, dus dat we de stad echt van volledig uitstootvrij OV kunnen voorzien.

Presentatrice:
En jullie zijn in 2015 dus daar mee begonnen? Hoe is de zoektocht verlopen naar een duurzamer beleid?

Thalita Koek:
Ja, dat is best een puzzel. Zeker omdat toen de elektrische busmarkt nog niet zo ontwikkeld was als nu. Je ziet dat die busmarkt echt heel snel instapt op die ontwikkelingen. Dus is er een onderzoek gedaan naar alle verschillende technieken, dus ook voor biobrandstoffen, waterstof of verschillende elektrische technieken. Uiteindelijk is het dit geworden, dus dat heet overnight charging (OC). ‘s Nachts vol laden, rijd je de spits en dan tussen de twee spitsen door, laad je ze tussendoor bij op station Sloterdijk. En straks heb je bij alle stations in Amsterdam laadlocaties.

Presentatrice:
Kun je iets zeggen over de besparing van diesel naar elektrisch?

Thalita Koek:
Nou, dat was eigenlijk één van die puzzels die we moesten leggen. Dus hoeveel bespaart het nou: de elektrische bussen ten opzichte van een dieselbus? Euh ja, dat verhaal heeft meerdere kanten, want de bus zelf is gewoon duurder, ongeveer twee keer zo duur als een dieselbus. En die moet je, tussen aanhalingstekens, terugverdienen. Dat kan wel omdat elektriciteit veel goedkoper is dan diesel, dus dat is een flinke besparing en omdat je minder onderhoudskosten hebt. Dus in principe gaat de elektrische bus langer mee.

We hebben ruim 200 bussen en die verbruiken samen 7 miljoen liter diesel per jaar. Extreem veel en dus als alles vervangen is, ja, dan zijn we daar ook van af. En daarmee ook 80.000 ton CO2-uitstoot per jaar minder. En natuurlijk alle fijnstof uitstoot, dus het is echt een enorme schone luchtverbetering voor Amsterdam.

Presentatrice:
Welke stappen hebben jullie nog meer gezet om het vervoersbedrijf te verduurzamen?

Thalita Koek:
Eigenlijk moet je het als totaal zien. En wij bieden niet alleen busvervoer, maar we hebben ook tram, metro en veren. Vier soorten van vervoer dus eigenlijk wat we aanbieden. Onze strategie is om die allemaal te verduurzamen, inclusief het onderhoud. Da's best ingewikkeld. En de grote stap die we hebben gezet is de stroom verduurzamen. Dus hebben we groene elektriciteit. Voor komende tien jaar komt ie uit Nederland van Nederlandse windparken, die ook nog nieuw te bouwen zijn. Dat was een belangrijke eis voor ons, om echt bij te dragen aan de verduurzaming van Nederland.

En daarmee hebben we eigenlijk al 80% van ons energieverbruik, verduurzaamd, zeg maar vergroend. Daarnaast zijn er steeds meer kleine projecten om in die operatie in onderhoud steeds groener te worden en ook energie te besparen. Ik vind zelf een mooi voorbeeld dat we nu bij onderhoud op de weg – we vervangen bijvoorbeeld een trambaan – dat we dan in plaats van een dieselaggregaat, een elektrische aggregaten neerzetten. Een GreenBattery noemen we dat en daarmee vervang je dus ook de viezigheid, de lucht, het geluid, de fijnstof. Dat is echt een verbetering ook weer voor de luchtkwaliteit van Amsterdam.

Presentatrice:
En de pontjes zijn ook elektrisch?

Thalita Koek:
Hybride vooralsnog. Ja, we hebben nu een bestelling van 5 volledig elektrische ponten. Die komen volgend jaar. En we hebben dus ook nog eens 20 veren in de binnenstad van Amsterdam.

3U3A8043.jpg

De IJ-pontjes, die zijn vooralsnog hybride, omdat ze zo vaak moeten varen dat ze bijna geen tijd hebben om op te laden tussendoor. We zoeken nog naar een hele goeie, slimme oplossing om dat op te lossen. We hebben wel vertrouwen dat we dat binnen vijf jaar kunnen oplossen.

Presentatrice:
Stel, ik ben een ondernemer in de transportsector en ik wil stappen zetten om te verduurzamen. Hoe pak ik dat dan aan? Ik vroeg het Pieter.

Pieter van Ommeren (Vattenfall):
Allereerst, hartstikke goed dat je erover nadenkt natuurlijk om te verduurzamen. En ik zou willen zeggen, bedenk ook dat kleine stapjes vooruit ook al heel goed helpen. Je hoeft niet ineens te denken, o jee, wat als ik nou mijn hele wagenpark moet elektrificeren bijvoorbeeld? Dat is waarschijnlijk ook erg lastig. Dus mijn concrete tips zouden zijn, allereerst: zoek voordat je dat gaat doen naar ambassadeurs in je bedrijf die het leuk vinden, die wat met het onderwerp hebben, die het ook leuk zouden vinden, bijvoorbeeld om als eerste in zo'n voertuig te rijden. Dat kunnen de vrachtwagens zijn, maar kunnen ook bestelbusjes zijn, maar ook bij personenauto's zag je dat, bijvoorbeeld bij taxibedrijven, die zijn ook al omgeschakeld, grotendeels naar elektrisch. Je hebt gewoon ambassadeurs nodig. Mensen die het leuk vinden, mensen die aanjagen, mensen die je collega's ook enthousiast gaan maken. Mijn tweede tip is: begin met omschakelen daar waar dat het makkelijkst is om te doen. Kijk bijvoorbeeld naar voertuigen die relatief korte afstanden rijden, waar je bijvoorbeeld niet gelijk duizend kilometer op een dag hoeft te rijden. Want dat wordt een uitdaging. Maar je hebt misschien ook al voertuigen die misschien maar 100 kilometer per dag rijden. Probeer daar dan te beginnen. En kijk dan ook of er voldoende potentiële plekken zijn tussendoor of in de nacht waar je kunt laden, want dat is key met elektrisch rijden. Je wil zo'n voertuig laden waar die toch al stilstaat. En mensen maken heel vaak de parallel met hoe je nu tankt langs de snelweg. Dat is gewoon een stop die je moet maken om te tanken. Bij een elektrisch voertuig moet je even heel anders denken. Een elektrisch voertuig ga je laden waar je al stilstaat. Daarom zeg ik ook altijd: laden van een voertuig, dat kost 10 seconden. Zeg je: dat is dus onzin, dat kost uren. Nee, dat kost maar 10 seconden, je hoeft alleen maar de stekker in te steken. En als je weer terugkomt van je lunch of van je overnachting, dan is je auto weer vol. Dat is de gedachte. Dus een elektrisch voertuig laad je op waar die al stil staat. En het laatste gaat over laadinfrastructuur. En dat is eigenlijk als je je laadinfrastructuur gaat organiseren. Kies dan voor toekomstbestendige oplossing, want waarschijnlijk is het zo dat je in de komende jaren verder gaat uitbreiden en dan wil je niet opnieuw beginnen met je laadinfrastructuur, dus opnieuw met je bekabeling. Ik kan allerlei dingen noemen, maar denk vooruit zou ik daarbij willen zeggen, denk vooruit. Wat als je wagenpark groter wordt? Wat als je meer voertuigen laat omschakelen? Kan ik dan mijn laadinfrastructuur eenvoudig uitbreiden?

Presentatrice:
Naast het verduurzamen van de vloot is GVB ook bezig met het verduurzamen van de gebouwen die ze in gebruik hebben. Zo investeren ze ook in zonnepanelen. Hoe maken jullie de overweging om wel of niet voor een bepaalde verduurzamingsmaatregel te kiezen?

Thalita Koek:
Kijk, verduurzamingsmaatregelen staan nooit op zichzelf. Dus we hebben gewoon een strategie tot 2025 om sowieso die vloot te verduurzamen. Daar staan we achter. En daarmee heb je ook de meeste emissies te pakken. En dat hebben we ook met de gemeente zo besproken. Nou, dat neem je mee in je langetermijnplanning.

De kleinere projecten, in ons geval bijvoorbeeld zonnepanelen. Dat is dan relatief eigenlijk maar een klein onderdeel van ons verbruik, maar dat is nog steeds wel belangrijk als besparingsmaatregel. Ja, dan zijn er altijd meerdere dingen die wegen. Dus: wat is de businesscase, terugverdientijd? Maar ook: kunnen we samenwerken met de gemeente Amsterdam daarin of met onze opdrachtgever vervoerregio. Kunnen we subsidies krijgen?

Wat we bijvoorbeeld ook hebben, is één metrostation, daar hebben we alleen één dak ter beschikking gesteld, waar omwonenden die zonnepanelenstroom kunnen gebruiken. Nou ja, natuurlijk ook een manier om je maatschap-pelijke functie te doen gelden, maar niet zelf de investering te hoeven doen. Zo zoeken we steeds naar creatieve oplossingen om wel daar mee aan de slag te gaan.

Presentatrice:
Mijn laatste vraag aan Talitha: wat staat er nog meer op stapel qua ontwikkelingen en innovaties voor de toekomst? Speelt waterstof bijvoorbeeld nog een rol?

Thalita Koek:
Wij houden altijd de stand der techniek in de gaten voor verduurzaming. Waterstof zou wellicht een rol kunnen spelen, maar hoe ik nu naar de markt kijk, denk ik dat er nog te weinig waterstof is. Zeker groene waterstof. Het wordt gewoon voornamelijk van gas gemaakt. En die weinige groene waterstof die er is, zou ik willen inzetten voor bedrijven en sectoren die weinig alternatieven hebben, dus: denk aan langer vrachtverkeer. Misschien wel vliegverkeer en misschien wel de industrie. Die kunnen veel moeilijker verduurzamen dan wij. Voor ons is elektriciteit – ook dit is nog niet uitontwikkeld – dus ook de elektrische bus zal nog een extra stap gaan maken. Als je ziet dat de Tesla daar weer een innovatie geeft, zal het hier ook nog gebeuren. Dus ik verwacht niet dat we heel snel voor die techniek zullen kiezen, maar zeg nooit nooit.

Presentatrice:
Tot slot had Pieter hier ook nog een aanvulling op.

Pieter van Ommeren:
10 jaar geleden zei iedereen, ook de voertuigen: dat wordt allemaal waterstof. Elektrisch, dat werkt niet, en die accu's zijn veel te zwaar en dat komt niet zo ver. We hebben toch afgelopen jaren gezien dat dat niet waar is, dat die accu-technologie zich wel degelijk ontwikkelt. Het grote nadeel van waterstof is, ik zeg niet dat het geen waterstof wordt of dat we nooit waterstof gaan zien, dat gaan we zeker ook zien, het zal altijd een mix zijn, maar het grote nadeel van waterstof is, wat mensen zich moeten beseffen, dat bestaat niet van nature. Je moet het maken met elektriciteit, je moet het opslaan, je moet het transporteren en vervolgens in je voertuig weer omzetten naar elektriciteit. En als je naar die keten kijkt en je vergelijkt dat met de keten van rechtstreeks elektriciteit opslaan in een accu en dat gebruiken voor je voertuig, dan is dat laatste veel efficiënter. Dus je hebt voor het rijden op waterstof bijvoorbeeld veel meer windmolens nodig dan wanneer je datzelfde voertuig elektrisch laat rijden op een accu. Dus dat is waarom ik verwacht en ook hoop dat die accu-technologie zich zodanig zal ontwikkelen de komende jaren, dat zal blijken in de praktijk, dat je ook met die accu's heel ver kunt rijden.

Presentatrice:
Voordat we ons gaan verdiepen in de data-opslagwereld nog enkele concrete adviezen voor alle ondernemers in de transportsector.

Thalita Koek:
Ik zou altijd proberen aan te sluiten bij óf bijvoorbeeld de provincie of de gemeente waar je in bivakkeert, omdat er altijd wel een visie ligt. En misschien kan je aanhaken bij bijvoorbeeld een laadhub, waardoor je daar kan laden met een elektrische vrachtwagen.

Presentatrice:
Dat je met een andere partij de hub deelt, ja.

Thalita Koek:
Of misschien kun je samen een bestelling plaatsten waardoor je de kosten omlaag kunt krijgen. De ketensamenwerking is denk ik heel nodig om dit goed te kunnen oppakken.

Pieter van Ommeren:
Mijn advies blijft: begin met kleine stapjes vooruit. Dus je hoeft niet in één keer een soort van big bang voor te bereiden met je bedrijf. Je kunt ook kleine stapjes vooruit zetten en begin daar wat het makkelijkst is om te doen. Gebruik ambassadeurs om vervolgens verder te brengen en dan kun je stap voor stap verder met die verduurzaming.

Presentatrice:
Goed, binnen de transportwereld zijn er volop mogelijkheden om te gaan verduurzamen. Hoe zit dat in de wereld van data-opslag? Daar wordt enorm veel energie verbruikt. In 2019 verbruikten de datacenters ruim 1 procent van alle elektriciteit in de wereld. Datacenters staan altijd aan en moeten ook altijd aanstaan. Dus hoe kun je daar toch iets doen aan je CO2-footprint? Ik vroeg het aan Jeroen Vollmuller van NorthC Datacenters. Ik sprak hem telefonisch.

Klimaatondernemers-transport-northc-podcast.jpg

Jeroen Vollmuller (NorthC Datacenters):
Wat we eraan doen is dat we heel bewust zijn met de energie die we gebruiken. Onderdeel daarvan is de warmte die we genereren. Computers genereren veel warmte in een datacenter. Het moet allemaal gekoeld worden. En kun je iets slims met die restwarmte doen? Vandaar dat wij ook voor onze locaties aan het kijken zijn en ook de eerste projecten gerealiseerd hebben om met onze restwarmte ook iets zinvols te doen op circulair vlak.

Presentatrice:
En waar is dat op uitgedraaid? Je zegt iets zinvols te doen met onze restwarmte?

Jeroen Vollmuller:
Dat heeft geresulteerd in twee projecten in Eindhoven en in Aalsmeer, waar we eigenlijk bij beide locaties onze restwarmte hergebruiken om andere partijen te verwarmen. En het mooie is van het uitwisselen van warmte en koude, want eigenlijk is het een uitwisseling, wij willen heel graag koude hebben en wij leveren dan aan andere partijen warmte. Dat is echt het toppunt van circulariteit wat mij betreft, dat je een restproduct dat je hebt aan een ander geeft en dat is eigenlijk op een ring, een bestaande ring in Eindhoven leveren we dat, maar in Aalsmeer hebben we echt een nieuw project ontwikkeld. Dat noemen we de energie hub. En daarin verwarmen wij een zwembad, een sporthal en een school in combinatie met een kinderdagverblijf. En de koude krijgen wij weer terug. Dus wat dat betreft is het echt een cirkel die rond is.

Presentatrice:
Je restwarmte inzetten dus. Daar weet mijn tweede tafelgast Caryl ook alles van. Kent hij meer succesvolle voorbeelden van de inzet van restwarmte?

Caryl Jones (Vattenfall):
Op dit moment zijn het allemaal vrij kleine projecten en die staan nog in de kinderschoenen. Als je grote woonwijken en grote steden wil gaan verwarmen met de restwarmte van datacenters, dan moet je het ook groot aanpakken.

Presentatrice:
En wat is daarvoor nodig?

Caryl Jones:
Wat we zien op dit moment, en dat zijn ook de ervaringen die ik heb meegenomen uit Zweden en Denemarken, waar het koppelen van restwarmte van datacenters al gemeengoed is, is dat je moet beginnen met één of meerdere mensen die heel enthousiast zijn om dit soort projecten te doen. Wat je nu ziet is, zeg maar, de datacenters: hun corebusiness is de data-opslag, IT. Hun corebusiness is niet restwarmte uit koppelen, dat is nieuw voor hen. Als we kijken naar de energiebedrijven: die zijn gewend om hoog temperatuurbronnen te hebben van elektriciteitscentrales, van vuilverbranders, die temperaturen leveren van 100 graden of meer. Lage temperatuurbronnen is ook relatief nieuw voor de energiebedrijven. Als je kijkt naar projectontwikkelaars en de gemeenten, dat is de derde partij. Zij zijn gewend dat partijen onderling elektriciteitscentrales verwarmen. Energiebedrijven leveren de warmte op maat. Nu zie je dat ook bijvoorbeeld de projectontwikkelaars, die moeten misschien iets gaan doen om de lage temperatuur-warmte die ze krijgen op te gaan waarderen om te gebruiken in hun eigen projecten. Dus als ze deze drie partijen pakt, dat zijn de datacenters, de energiebedrijven, maar ook de projectontwikkelaars /gemeenten, allemaal moeten een klein beetje uit hun comfortzone komen om dit soort projecten te realiseren.

Presentatrice:
Bij NorthC was dat enthousiasme er dus. Om het project te laten slagen, leek een goede samenwerking met alle betrokken partijen en belanghebbenden het belangrijkst. Alle partijen waren samen eigenaar van dit project en moesten er ook los van elkaar iets uit kunnen halen.

Jeroen Vollmuller:
Technisch is het niet zo heel ingewikkeld. Je hebt een toevoer en een retour en je waardeert het met de warmtepomp op. Technisch is het helemaal niet zo heel ingewikkeld, maar je ziet wel omdat je samen duurzame ambities moet hebben, dat is eigenlijk de kern waar het om gaat, hebben we elkaar gevonden en hebben we ook de businesscase zo gemaakt dat het voor iedereen ook uit moet kunnen. En dat het niet alleen maar gaat om dat wij als NorthC alleen nog voordeel gaan hebben, maar dat we eigenlijk een constructie hebben gezocht waarin iedereen ook ongeveer dezelfde terugverdientijd heeft.

Presentatrice:
En wat heeft het onderaan de streep opgeleverd?

Jeroen Vollmuller:
De besparing die wij hiermee denken te bereiken, wij willen echt toch eerst een vol jaar draaien in Aalsmeer, maar wat we verwachten is dat we qua CO2-uitstoot en ook de besparing op energievlak, dat we ongeveer het verbruik van 74 huishoudens besparen op jaarbasis met dit project. En dat is voor Aalsmeer het geval. En als we naar Eindhoven kijken, dan is dat ook een verbruik van 66 huishoudens. Dus dat zijn echt wel significante hoeveelheden. Het zijn projecten die we hebben gedaan in een orde van grootte die we ook  behapbaar achten. Het is natuurlijk heel mooi om verder te ontwikkelen.

Presentatrice:
En wat doet NorthC nog meer om als datacenter efficiënter met energie om te gaan?

Jeroen Vollmuller:
Heel veel verlichting brandt lang en veel. We hebben daar ook veel LED-verlichting toegepast. We hebben slimme technieken, dat het op bepaalde momenten ook kan uitschakelen of dat het kan dimmen. Maar we hebben ook de voorverwarming van onze dieselgeneratoren in Aalsmeer anders aangepakt. Normaal gesproken moeten die heel snel veel vermogen leveren, dus eigenlijk staan ze altijd voorverwarmd klaar. Dat is nog steeds zo, maar dat doen we alleen niet meer met elektrische spiralen. En dat was altijd elektrische voorverwarming, zo moet ik het zeggen, wat heel veel energie verbruikte. En we hebben eigenlijk hetzelfde principe toegepast wat we eigenlijk ook met het warmtenet hebben. Maar nu dan intern. Dus dat betekent eigenlijk dat we met warmtepompen, met een watercircuit, die diesels voorverwarmen, zodat dat echt tot tien kilowatt per stuk voor de generatoren continu scheelt. Ja, dat is echt een hele significante besparing die je dan weet te realiseren. En het mooie daarvan ook is: dat we eigenlijk de eerste waren die dat hadden en ook met de leverancier in gesprek raakten. Het is uiteindelijk ook weer een cirkel die ontstaat. Dat de leveranciers het een goed idee vinden: ‘ja, eigenlijk kan dat wel’. En dan ontwikkel je dat samen. En je ziet ook dat het nu door de leverancier ook op andere plekken toe wordt gepast. Dat is fantastisch.

Presentatrice:
Tot slot voor ondernemers in de datacenterbranche. Nog een laatste toekomstbeeld en advies.

Caryl Jones:
Ik geloof er heilig in dat steeds meer integraal in de keten gekeken gaat worden. Dus als je ergens een datacenter hebt staan die restwarmte heeft, dat partijen in de omgeving zullen gaan kijken, wat kunnen we doen met die restwarmte? Een andere technologie die ik zie gebeuren: de komende jaren zullen we steeds meer ontwikkeling zien in de warmtepompen en de verbetering van warmtepompen. Want dat is de oplossing om de lage temperatuur, we praten nu over lage temperatuur, van datacentra om die restwarmte op de juiste temperatuur te brengen.

Jeroen Vollmuller:
De kunst is dat je goed overwogen je duurzaamheidsprojecten kiest. En dat je ook daar echt goed kijkt naar de risico's en die dan ook probeert in te dammen en te reduceren. En ook wel te durven. En het mooie is dat er ook heel veel kansen liggen. Er zijn heel veel quick wins die je kunt pakken en die dus ook met een acceptabele terugverdientijd terug te brengen zijn. We zijn een commercieel bedrijf en als je dus daar goed over nadenkt en creatief bent, dan kun je heel veel mooie dingen vinden.

Presentatrice:
Wat zou een quick win zijn? Wat collega bedrijven makkelijk kunnen oppakken?

Jeroen Vollmuller:
Quick wins zie ik in je restwarmte: dat is een behoorlijke aantrekkelijk voorbeeld. Maar ook die voorverwarming. Iedereen heeft veel dieselgeneratoren staan. Dat zijn bij ons de grootste stappen geweest in de energiebesparing en daarmee ook de CO2-footprint.

Presentatrice:
Dit was Klimaatondernemers aan het woord. Wil jij ook Klimaatondernemer worden en bijdragen aan onze missie om binnen één generatie fossielvrij te leven? Ga dan voor meer informatie en advies naar vattenfall.nl/klimaatondernemers en laat je inspireren om ook stappen te zetten.

En meld je dan ook gelijk aan voor onze UpdateService, om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom nieuwe innovaties, nieuwe regelingen en beschikbare subsidies.

-- Einde podcast --