1. Home
  2. Duurzame energie
  3. Go-Green Schilder Electric

Go-Greener Menno bouwt oldtimer om naar elektrisch

Met kleine en grote stappen werken we samen aan besparen en verduurzamen. En elke stap is er eentje. In deze serie vertellen we verhalen van ‘Go-Greeners’; mensen die met een klein, duurzaam idee grote impact hebben gemaakt. Allemaal werken ze aan een fossielvrije toekomst, dus zonder olie, steenkool en gas. Menno wilde met zijn Volkswagen Kever niet langer met een brandstofmotor rijden. Daarom bouwde hij zijn oldtimer om tot elektrische auto en doet dat nu ook voor anderen. 

Beren op de weg

Eerder zag hij altijd beren op de weg die hem belemmerden om er daadwerkelijk aan te beginnen. Zoals: ‘het is heel duur’ of ‘ik heb geen ruimte’. “Maar ik had best wel een goed jaar gehad en achterin mijn vaders schuur was eigenlijk plek genoeg om aan de slag te gaan. Alle problemen die ik zag, had ik binnen vijf minuten weg geredeneerd. Dus toen dacht ik: hé, misschien moet ik het gewoon gaan doen.”

Toen iemand hem in 2018 vroeg om ook haar Kever elektrisch te maken, richtte hij het bedrijf Schilder Electric op. Dat deed hij samen met zijn vader, die zijn leven lang in een autobedrijf had gewerkt. Als kind leerde Menno al de fijne kneepjes in de garage. Zijn baan bij een IT-bedrijf zei hij op voor het fulltime richten op elektrificeren van oldtimers. Sindsdien ziet hij, samen met de gedreven specialisten die op zzp-basis voor hem werken, de klussen alleen maar toenemen. De schuur van zijn vader heeft hij intussen ingeruild voor een mooie werkplaats met vier bruggen.

Menno Schilder in zijn omgebouwde elektrische oldtimer

De mooiste bus die er is

Het is natuurlijk niet zo dat Menno ieder jaar duizenden vervuilende auto’s verandert in schone. De impact die hij wil maken, is dus ook van symbolische aard. “Ik krijg meteen een grote glimlach op mijn gezicht, als ik denk aan dat gezin dat bij mij aanklopte met een Volkswagenbusje en de vraag: ‘Dit is de bus die wij de rest van ons leven willen gebruiken, wil jij hem elektrisch maken?’ Terwijl ik aan de slag ging, zag ik mijn lasser uit zichzelf de buitenkant opknappen. Daarna ging de klant zelf ook meehelpen. Als je zelf de eerste stap zet, dan doen snel genoeg anderen met je mee. En nu voelt het als de mooiste bus ooit.”

In concrete zin hoopt hij iets bij te dragen aan een fossielvrije toekomst door het gesprek aan te gaan met andere autoliefhebbers en -monteurs. Daarin is namelijk nog wel een slag te slaan. Zoals het nu is, neemt een krasse knar eerder in waarde af zodra je er een elektrische motor in zet. “Dat is ook een generatie-dingetje. De waarde van oldtimers wordt nu vooral bepaald door zeldzaamheid en originaliteit. Ik denk dat toekomstige generaties ook waarde zullen hechten aan het probleemloos kunnen blijven rijden met deze klassiekers. En dan zonder vervuilende uitstoot. Het kost alleen wel wat, zo’n 20 duizend tot 30 duizend euro.”

De weg op of het museum in?

Natuurlijk hoopt Menno dat een elektrische motor uiteindelijk juist voor een meerwaarde zorgt. Hierdoor wordt het ook financieel aantrekkelijker om daarvoor te kiezen. Hij illustreert het met zijn Citroën SM, die in de werkplaats klaar staat voor de elektrische conversie. “Ik vind dat de mooiste auto die er is, maar hij rijdt één op drie. Dat kan gewoon niet meer vandaag de dag. Een prachtige manier om hier een ‘daily driver’ van te maken, is door hem elektrisch te maken. Anders is het toch meer een museumstuk.”

Meer Go-Green-verhalen

Het idee van Menno sluit naadloos aan bij ons doel om steeds ‘klimaat-slimmer’, en zonder fossiele brandstoffen te kunnen leven. Wij nemen daarom verschillende duurzame initiatieven, zoals de investering in écht groen gas. Dit is in tegenstelling tot fossiel aardgas gemaakt van biogrondstoffen. Benieuwd naar hoe ook anderen impact maken? Bekijk dan vooral de andere Go-Green-verhalen.

 

 

Deel deze pagina