Go-Greeners Hugo en Koen maken leer van afgedankt fruit.

Hugo de Boon (27) en Koen Meerkerk (26) zijn echte 'Go-Greeners'; mensen die met een klein, duurzaam idee grote impact hebben gemaakt. Net als andere 'Go-Greeners' zijn ze actief op zoek naar manieren om CO2-uitstoot te verminderen voor een fossielvrije toekomst, dus zonder olie, steenkool en gas. Met hun bedrijf Fruitleather redden zij afgekeurde mango´s van de gft-bak door er fruitleer van te maken. Het eindproduct verkopen zij o.a. aan fabrikanten om er autobekleding van te maken. Op termijn zullen er ook schoenen en tassen van fruitleer verkrijgbaar zijn.

Ontstaan uit studieopdracht

Het zaadje voor dit idee werd geplant tijdens hun studie vormgeving aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Hier kregen de jongens de opdracht om iets te verzinnen dat maximaal media-aandacht zou genereren. Ze merkten op dat er op de Blaak Markt aan het einde van de dag veel fruit en groente achterbleef. "Daar besloten we iets mee te doen, terwijl we nog geen idee hadden wat", vertelt Koen vanuit de kelder van het oude Rotterdamse zwembad Tropicana, waar ze sinds 2016 hun kantoor hebben.

Leer gemaakt uit fruitafval  van mango's door Fruitleather

Waarde geven aan afval

Voor de marktkoopmannen waren die overtollige asperges, mandarijnen, komkommers en mango’s gft-afval. Daarin zagen Hugo en Koen juist mogelijkheden. Precies dat is wat ze als vormgevers bindt; een gedrevenheid om iets dat wordt gezien als waardeloos, waarde te geven. Eerst dachten ze er verf van te kunnen maken. Maar tijdens een proefje om de kleurstoffen uit het fruit te filteren, ontstond het uiteindelijke idee. “Het werd ons allereerste stukje fruitleer”, vertelt Koen.

Het creatieve duo beperkt zich tegenwoordig tot één fruitsoort, namelijk mango’s. Uit een onderzoek van de ondernemers blijkt dat 45 procent van alle deze vruchten nooit wordt gegeten. 30 procent eindigt als afval in het productieland zelf, 10 procent wordt na aankomst in de haven afgekeurd en 5 procent bij de consument. Die 10 procent is het deel dat Hugo en Koen gebruiken.

Van rottend fruit naar luxe tas

Tot nog toe verkopen de twee vormgevers het fruitleer voornamelijk aan producenten van autobekleding. Maar er zijn plannen om de klantenkring uit te breiden. Ze zijn druk bezig om het materiaal verder te versterken. Het is de bedoeling dat er dan ook exclusieve tassen en schoenen van kunnen worden gemaakt. Daarmee is voor Hugo en Koen het cirkeltje rond. “Fruit dat eerst bijna rottend in de goot lag, eindigt straks als een luxe tas. Dat contrast is zo groot dat het verbazing creëert. En dat vinden wij leuk”, aldus Koen. Die tegenstelling is daarnaast ook aanwezig in het werk zelf. Hugo: “De ene keer zitten we met onze handen in beschimmelde mango’s en de andere keer staan we in Parijs bij de grote modemerken ons verhaal te pitchen.”

Van klein idee naar grote impact

De twintigers hebben een duurzaam product ontwikkeld dat niet alleen voedselverspilling tegengaat, maar ook bij veganisten in de smaak valt. En in tegenstelling tot het schadelijke looiproces bij dierlijk leer, maken ze geen gebruik van chemicaliën. Toch zien ze zichzelf niet als wereldverbeteraars. Hugo: “Iedereen moet, denk ik, op een of andere manier een positieve bijdrage leveren. En dit is onze manier.”

Het plan voor de toekomst is om de werkwijze van Fruitleather ook toepasbaar te maken in de landen waar de mango’s vandaan komen. “We krijgen al heel veel aanvragen van partijen die ons bijna smeken om de techniek daar naartoe te brengen. Dan kunnen we pas écht impact maken.”

Meer duurzame oplossingen

Het idee van Hugo en Koen sluit naadloos aan bij ons doel om steeds ‘klimaat-slimmer’, en zonder fossiele brandstoffen te kunnen leven. Zo nemen we verschillende duurzame initiatieven, zoals de realisatie van drijvende zonneparken in plassen die zijn ontstaan door zand- en grindwinning. Voordeel van water als locatie voor zo’n zonnepark, is de besparing van grond, een schaars goed in Nederland. De eerste is er al. In het Gelderse Gendringen wekt zo’n ‘energie-eiland’ 1,2 megawatt op, waarmee het jaarlijkse verbruik van zand- en grindwinningsbedrijf Netterden nu voor de helft duurzaam wordt opgewekt.

Deel deze pagina